مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,380
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

531
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه الگویی علی- تجربی از ارتباط بین یادگیری عاطفی- اجتماعی و موفقیت تحصیلی در نوجوانان دبیرستانی

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 161

چکیده

 هدف از مطالعه حاضر, تبیین رابطه علی بین مولفه های عاطفی- اجتماعی یادگیری با موفقیت تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی و جمع آوری شواهد تجربی برای بخشی از مدل مفهومی یادگیری عاطفی- اجتماعی زینس و همکاران (2007) بود. برای رسیدن به این هدف, 241 نفر (97 دختر و 144 پسر) از دانش آموزان کلاس های اول تا سوم دبیرستان های شیراز با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و به ابزارهای مورد استفاده در این مطالعه یعنی مقیاس احساس روانشناختی عضو مدرسه بودن (گودیناو, 1993), مقیاس تجدیدنظر شده ارزیابی نگرش تحصیلی (مک کاک و سیگل, 2003), مقیاس فرهنگ مدرسه هیگینز- دآلساندرو و ساد (1997) و نسخه کوتاه مقیاس هوش عاطفی خصیصه ای نوجوانان (پترایدز و فارنهام, 2005) پاسخ دادند. یافته ها حاکی از روایی و پایایی مطلوب ابزارها بودند. در تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر (بارون و کنی, 1986) برای بررسی مدل علی ارتباط بین عناصر عاطفی- اجتماعی یادگیری با موفقیت تحصیلی و از آزمون تی در گروه های مستقل برای بررسی تفاوت های جنسیتی استفاده شد. یافته ها نشان دادند که جو گرم و صمیمانه مدارس به عنوان یک متغیر برونزاد می توانست موفقیت تحصیلی را به عنوان یک متغیر درونزاد پیش بینی نماید. توانش های عاطفی- اجتماعی و انگیزش, خودگردانی تحصیلی و دلبستگی به مدرسه می توانستند به عنوان متغیرهای میانجی این ارتباط را تحت تاثیر قرار دهند. نیمرخ الگویی پسران و دختران در برخی از روابط میان متغیرهای مورد پژوهش حاکی از تفاوت بین این دو گروه بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نصیری، حبیب اله، لطیفیان، مرتضی، و یوسفی، فریده. (1390). ارائه الگویی علی- تجربی از ارتباط بین یادگیری عاطفی- اجتماعی و موفقیت تحصیلی در نوجوانان دبیرستانی. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، 3(2 (پیاپی 2-61))، 135-161. SID. https://sid.ir/paper/385049/fa

    Vancouver: کپی

    نصیری حبیب اله، لطیفیان مرتضی، یوسفی فریده. ارائه الگویی علی- تجربی از ارتباط بین یادگیری عاطفی- اجتماعی و موفقیت تحصیلی در نوجوانان دبیرستانی. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)[Internet]. 1390؛3(2 (پیاپی 2-61)):135-161. Available from: https://sid.ir/paper/385049/fa

    IEEE: کپی

    حبیب اله نصیری، مرتضی لطیفیان، و فریده یوسفی، “ارائه الگویی علی- تجربی از ارتباط بین یادگیری عاطفی- اجتماعی و موفقیت تحصیلی در نوجوانان دبیرستانی،” مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، vol. 3، no. 2 (پیاپی 2-61)، pp. 135–161، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/385049/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا