مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,485
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,620
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فناوری اطلاعات و بهینه سازی مدیریت دانش: ابزارها و چالشها

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 با توجه به گسترش روزافزون کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانها, استفاده از آن برای مدیریت دانش نیز رو به افزایش است. فناوری هایی مانند شبکه های سطح محلی (LAN), اینترانت, اینترنت, ایمیل, پایگاه های اطلاعاتی سازمان و ... همگی نقش موثری در مدیریت دانش ایفا کرده اند. از سوی دیگر, قابلیت دسترسی بیشتر, ارائه نرم افزارهای پیشرفته تر و کاهش هزینه ها و استقرار تجهیزات رایانه, نقش پشتیبان فناوری اطلاعات برای مدیریت دانش را بیش از پیش نموده و پیشرفتهای قابل توجهی در رفتار هوشمندانه و مبتنی بر دانش سازمانها و افراد آنها به وجود خواهد آورد.آنچه در فناوری اطلاعات مهم است «تفکر اطلاعات گرا» یا تفکری است که از مجموعه ای از اطلاعات مفید و موثق تشکیل شده است. به عبارت دیگر, آنچه اطلاعات تولید می کند, فکر انسان خردمند است نه ابزار. فناوری اطلاعات بیشترین سهم را در مدیریت دانش داشته است, به طوری که پشت همه فعالیتهای مدیریت دانش, فناوری اطلاعات نهفته است. اما فناوری اطلاعات تنها مولفه مدیریت دانش نیست, بلکه مولفه هایی نظیر تحول ساختار سازمانی و فرایند تصمیم گیری و ... نیز از دیگر اجزای مدیریت دانش به شمار می روند (فرهادی, 1383, نقل شده در آخشیک, 1386). بیشتر تجزیه و تحلیل ها بر این است که پیدایش فناوریهایی مانند اینترنت و سیستمهای مبتنی بر دانش, توزیع دانش و اجرای مدیریت دانش را تسهیل می کنند, اما این نگرش نیز وجود دارد که فناوریهای مزبور در واقع ضد دانش و مدیریت دانش هستند و فقط موجب انباشت اطلاعات می شوند نه دانش (شائمی برزکی, 1384:ص39)بنابراین, مدیریت دانش با مشکلات مبهم و غیر روشمند روبه روست که تعریف و محدوده مشخصی ندارد. هدف از مقاله حاضر, بیان نقش و کاربرد ابزارهای فناورانه نوین برای بهینه سازی مدیریت دانش از قبیل اینترانت, پایگاه های اطلاعاتی سازمان و ..., ادامه نمونه هایی از به کارگیری فناوری اطلاعات در پیشبرد مدیریت دانش در ایران و کشورهای دیگر و بیان تاثیرهای مطلوب و احتمالا ناکارآمد این ابزارها در مدیریت دانش می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجف قلی نژاد، اعظم، و صادق زاده، علی. (1389). فناوری اطلاعات و بهینه سازی مدیریت دانش: ابزارها و چالشها. کتابداری و اطلاع رسانی، 13(2 (مسلسل 50))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/385888/fa

    Vancouver: کپی

    نجف قلی نژاد اعظم، صادق زاده علی. فناوری اطلاعات و بهینه سازی مدیریت دانش: ابزارها و چالشها. کتابداری و اطلاع رسانی[Internet]. 1389؛13(2 (مسلسل 50)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/385888/fa

    IEEE: کپی

    اعظم نجف قلی نژاد، و علی صادق زاده، “فناوری اطلاعات و بهینه سازی مدیریت دانش: ابزارها و چالشها،” کتابداری و اطلاع رسانی، vol. 13، no. 2 (مسلسل 50)، pp. 0–0، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/385888/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا