مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,456
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,320
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی عوامل تاب آوری در مادران کودکان دارای اختلال بیش فعالی-نقص توجه (ADHD): یک پژوهش کیفی

صفحات

 صفحه شروع 227 | صفحه پایان 242

چکیده

 زمینه و هدف: زندگی با کودکان ADHD در خانواده, مسایل و مشکلات خاصی را برای مادران ایجاد می کند. صرف نظر از اثرات مثبت و منفی داشتن فرزند دارای اختلال ADHD, این سوال وجود دارد که چرا برخی از مادران کودکان دارای اختلال بیش فعالی موفق اند و عملکرد بسیار خوبی دارند اما برخی دیگر از آن ها ناموفق اند؟ از این رو هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل تاب آوری در مادران کودکان دارای اختلال ADHD می باشد. روش بررسی: این پژوهش کیفی, و بر پایه تحلیل محتوا است. 23 مادر که تجربه تاب آوری داشته اند با روش نمونه گیری هدفمند از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته تا رسیدن داده ها به اشباع کامل انتخاب شدند. یافته ها: تحلیل داده ها منجر به چهار طبقه اصلی و دوازده طبقه فرعی شد. طبقه عوامل فردی و روانشناختی شامل زیر طبقات احساس خود, خودکارآمدی, احساس هدفمندی, مهارت حل مسیله و عوامل نگرشی؛ طبقه عوامل خانوادگی شامل حمایت همسر و حمایت سایر اعضای خانواده؛ طبقه عوامل اجتماعی شامل مهارت بین فردی, حمایت اجتماعی و آگاهی اجتماعی؛ و طبقه عوامل و نیروهای معنوی شامل اعتقادات مذهبی و توصیه های اسلامی بوده است. نتیجه گیری: این مطالعه نشان می دهد, برای این که مادران کودکان دارای اختلال ADHD بتوانند تاب آور شوند, باید ابتدا عوامل تاب آوری شناسایی و سپس تحت برنامه آموزش متناسب قرار گیرند تا مهارتهای لازم را کسب کنند. به همین دلیل عوامل موثر بر تاب آوری مادران کودکان دارای اختلال ADHD مورد بحث قرار گرفته است. بحث تفصیلی پیرامون نتایج و توصیه های پژوهشی و مداخله ای در متن مقاله آورده شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    امیری مقدم، علی، سودانی، منصور، خجسته مهر، رضا، و مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (1399). شناسایی عوامل تاب آوری در مادران کودکان دارای اختلال بیش فعالی-نقص توجه (ADHD): یک پژوهش کیفی. مجله علمی پزشکی جندی شاپور، 19(2 )، 227-242. SID. https://sid.ir/paper/386244/fa

    Vancouver: کپی

    امیری مقدم علی، سودانی منصور، خجسته مهر رضا، مهرابی زاده هنرمند مهناز. شناسایی عوامل تاب آوری در مادران کودکان دارای اختلال بیش فعالی-نقص توجه (ADHD): یک پژوهش کیفی. مجله علمی پزشکی جندی شاپور[Internet]. 1399؛19(2 ):227-242. Available from: https://sid.ir/paper/386244/fa

    IEEE: کپی

    علی امیری مقدم، منصور سودانی، رضا خجسته مهر، و مهناز مهرابی زاده هنرمند، “شناسایی عوامل تاب آوری در مادران کودکان دارای اختلال بیش فعالی-نقص توجه (ADHD): یک پژوهش کیفی،” مجله علمی پزشکی جندی شاپور، vol. 19، no. 2 ، pp. 227–242، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/386244/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button