مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,962
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

800
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بهزیستی روانشناختی و تاب آوری در مادران کودکان اختلال کمبود توجه و فزون کنشی و مقایسه آن با مادران کودکان بهنجار

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: بهزیستی روانشناختی یکی از ملاک های مرتبط با سلامت روانی است و به ارزیابی افراد از زندگی شان اشاره دارد. تاب آوری نیز به توانمندی فرد در برقراری تعادل زیستی - روانی در شرایط خطرناک اشاره دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین بهزیستی روانشناختی و تاب آوری در بین مادران با کودکان اختلال کمبود توجه / فزون کنشی و مقایسه آن ها با مادران کودکان بهنجار می باشد.روش بررسی: جامعه آماری پژوهش, شامل تمام مادران دارای پسر 5 تا 12 ساله ساکن تهران بود که از بین مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه 50 نفر و از بین مادران کودکان بهنجار 50 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات شامل پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (Ryff) و پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون بود.یافته ها:تحلیل نتایج با استفاده از روش همبستگی پیرسون و آزمون tگروه های مستقل نشان داد که بین مقیاس های بهزیستی روانشناختی و تاب آوری مادران دارای کودکان اختلال کمبود توجه / فزون کنشی و مادران کودکان بهنجار تفاوت معناداری وجود دارد. (p<0.05). به عبارت دیگر با توجه به میانگین بهزیستی روانشناختی و تاب آوریدر دو گروه مادران, میزان بهزیستی روانشناختی و تاب آوری در گروه مادران کودکان بهنجار بیشتر از گروه مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه / فزون کنشی می باشد. همچنین بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت در هر دو گروه مادران دارای کودکان ADHD و مادران کودکان بهنجار, بین دو متغیر بهزیستی روانشناختی و تاب آوری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (p<0.05).بحث و نتیجه گیری: بنابراین, داشتن بهزیستی روانشناختی بالا می تواند ملاک خوبی برای پیش بینی تاب آوری مادران باشد. نتایج این پژوهش می تواند در برنامه ریزی درمانی و تدوین برنامه آموزشی برای خانواده های دارای فرزندان با اختلال نارسایی کمبود توجه / فزون کنشی موثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، زهرا، سلیمانی، علی اکبر، فتحی آشتیانی، علی، و جاویدی، نصیرالدین. (1392). بررسی رابطه بهزیستی روانشناختی و تاب آوری در مادران کودکان اختلال کمبود توجه و فزون کنشی و مقایسه آن با مادران کودکان بهنجار. نسیم تندرستی (سلامت خانواده)، 2(3)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/518331/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی زهرا، سلیمانی علی اکبر، فتحی آشتیانی علی، جاویدی نصیرالدین. بررسی رابطه بهزیستی روانشناختی و تاب آوری در مادران کودکان اختلال کمبود توجه و فزون کنشی و مقایسه آن با مادران کودکان بهنجار. نسیم تندرستی (سلامت خانواده)[Internet]. 1392؛2(3):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/518331/fa

    IEEE: کپی

    زهرا محمدی، علی اکبر سلیمانی، علی فتحی آشتیانی، و نصیرالدین جاویدی، “بررسی رابطه بهزیستی روانشناختی و تاب آوری در مادران کودکان اختلال کمبود توجه و فزون کنشی و مقایسه آن با مادران کودکان بهنجار،” نسیم تندرستی (سلامت خانواده)، vol. 2، no. 3، pp. 0–0، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/518331/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button