مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

337
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

509
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزش کنترل قُلدری بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت نوجوانان قُلدر

صفحات

 صفحه شروع 183 | صفحه پایان 196

چکیده

 زمینه و هدف: در سال های اخیر رفتارهای قلدری در میان نوجوانان مدارس رو به افزایش بوده و نگرانی هایی را برای روان شناسان, معلمان و خانواده های آن ها در سراسر جهان به همراه داشته است. لذا استفاده از روش های کنترل قلدری در مدارس حائز اهمیت است. از این رو هدف از پژوهش حاضر تاثیر برنامه آموزش کنترل قلدری بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت نوجوانان قُلدر شهر تهران بود. روش کار: جامعه آماری دانش آموزان 12 تا 17 ساله مدارس دولتی شهر تهران را شامل می شود. تعداد 40 نفر (20 نفر گروه کنترل و 20 نفر گروه آزمایش) به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. با بهره گیری از یک طرح آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل ابتدا پرسشنامه های قلدری هارتر و رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت بر روی هر دو گروه اجرا شد و سپس کاربندی آزمایشی آموزش کنترل قلدری در 8 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا و بعد از اتمام جلسات پس آزمون برای هر دو گروه ارائه شد. پس از آن پیگیری یک ماهه به اجرا درآمد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس چندمتغیری اندازه گیری مکرر به کمک نرم افزار SPSSV22 استفاده شد. نتایج: یافته ها نشان داد که برنامه آموزشی کنترل قلدری به شیوه شناختی-رفتاری بر رفتارهای ارتقای سلامت بین دو گروه در سه مرحله ارزیابی تفاوت معنی داری ایجاد کرده است (05/0>p). نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش می توان گفت آموزش کنترل قلدری بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت نوجوانان 12 تا 17 ساله اثربخش بوده و می توان از این آموزش جهت ارتقای سلامت آن ها استفاده کرد و آگاهی والدین, معلمان, مدیران و سایر متخصصان از این آموزش ها می تواند اثربخش باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکبری بلوطبنگان، افضل، طالع پسند، سیاوش، رضایی، علی محمد، و رحیمیان بوگر، اسحاق. (1398). تاثیر برنامه آموزش کنترل قُلدری بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت نوجوانان قُلدر. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 17(2 )، 183-196. SID. https://sid.ir/paper/386557/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری بلوطبنگان افضل، طالع پسند سیاوش، رضایی علی محمد، رحیمیان بوگر اسحاق. تاثیر برنامه آموزش کنترل قُلدری بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت نوجوانان قُلدر. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی[Internet]. 1398؛17(2 ):183-196. Available from: https://sid.ir/paper/386557/fa

    IEEE: کپی

    افضل اکبری بلوطبنگان، سیاوش طالع پسند، علی محمد رضایی، و اسحاق رحیمیان بوگر، “تاثیر برنامه آموزش کنترل قُلدری بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت نوجوانان قُلدر،” مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، vol. 17، no. 2 ، pp. 183–196، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/386557/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا