مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,191
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

366
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقشه بندی مرگ و میر ثبت شده ناشی از تصادفات برون شهری در استان مازندران طی سال های 1386 تا 1389

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 سابقه و هدف: تصادفات جاده ای از عوامل مهم مرگ و میر ناشی از حوادث در جهان و به ویژه در کشورهای جهان سوم است. کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. استان مازندران یکی از استان های پرتردد با نرخ بالای تصادفات و تلفات ناشی از آن است. شرایط محیطی و اجتماعی از عوامل موثر در این پیامد است. این مطالعه به منظور تبیین الگوی جغرافیایی و اجتماعی مرگ و میر ناشی از تصادفات و تعیین نقاط پرمخاطره در استان مازندران انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه از نوع بوم شناختی و دوره مطالعه سال های 1386 تا 1389 بود. اطلاعات مربوط به 2828 تلفات ناشی از تصادفات از نظر ساختار سنی, جنسی و محل وقوع حادثه از اداره حمل و نقل و پایانه های استان مازندران استخراج و با روش های آماری تحلیل شد.یافته ها: از میان افراد فوت شده در تصادفات برون شهری در طول دوره مطالعه, 78.7 درصد را مردان و 21.3 درصد را زنان تشکیل دادند. میانگین سنی مردان 39.06 سال و میانگین سنی زنان 39.1 سال به دست آمد. نرخ مرگ و میر در جاده های شهری بیشتر از جاده های روستایی است و نرخ در بین مردان بیشتر از زنان است (p<0.001). همبستگی بین تراکم جمعیت و میزان مرگ و میر استاندارد شده از نظر آماری معنی دار یافته شد (p<0.032). ترسیم الگوی جغرافیایی خطر مرگ ناشی از تصادفات یک خوشه پرمخاطره از مناطق مرکزی تا غرب استان را نشان داد.استنتاج: این مطالعه نشان داد که تلفات ناشی از تصادفات در جاده های شهری و در بین مردان بیشتر است. همچنین مقدار همبستگی منفی میزان مرگ و میر استاندارد شده با تراکم جمعیت می تواند بیانگر عدم دسترسی به خدمات اورژانس, تاخیر در درمان فرد آسیب دیده, فاصله تا نزدیک ترین بیمارستان و شرایط جاده باشد. لذا با توجه به شناسایی مناطق پرمخاطره, اتخاذ برنامه های صحیح علمی و سرمایه گذاری مناسب در این مناطق برای کاهش تلفات توصیه می شود.با توجه به شناسایی مناطق پرمخاطره, اتخاذ برنامه های صحیح علمی و سرمایه گذاری مناسب در این مناطق برای کاهش تلفات توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یزدانی چراتی، جمشید، احمدی باصری، الهام، و قدمی، مصطفی. (1391). نقشه بندی مرگ و میر ثبت شده ناشی از تصادفات برون شهری در استان مازندران طی سال های 1386 تا 1389. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 22(97)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/387282/fa

    Vancouver: کپی

    یزدانی چراتی جمشید، احمدی باصری الهام، قدمی مصطفی. نقشه بندی مرگ و میر ثبت شده ناشی از تصادفات برون شهری در استان مازندران طی سال های 1386 تا 1389. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1391؛22(97):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/387282/fa

    IEEE: کپی

    جمشید یزدانی چراتی، الهام احمدی باصری، و مصطفی قدمی، “نقشه بندی مرگ و میر ثبت شده ناشی از تصادفات برون شهری در استان مازندران طی سال های 1386 تا 1389،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 22، no. 97، pp. 0–0، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/387282/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button