مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

622
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

659
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آثار مسئولیت تبعی متصدی حمل و نقل اولیه و ثانویه دریایی کالا در قانون دریایی ایران و کنوانسیون های لاهه، هامبورگ و روتردام

صفحات

 صفحه شروع 167 | صفحه پایان 189

چکیده

 زمینه و هدف: از مهمترین موارد مسیولیت, مسیولیت حقوقی متصدی حمل و نقل دریایی است اما مواقعی که متصدی حمل و نقل اولیه کالا با انعقاد قرارداد, حمل کالا را به صورت کلی یا جزیی به متصدی حمل و نقل دیگری واگذار می نماید, در صورت بروز خسارت به کالا یا تاخیر در تحویل کالا مسیولیت مدنی به تبع اعمال متصدی ثانوی برای متصدی اولیه ایجاد خواهد شد. روش تحقیق: در این مقاله از روش توصیفی تحلیلی و در قالب کتابخانه ای با استفاده از کتب و مقلات موجود در این زمینه بهره مند شده است. یافته ها: صاحب کالا برای جبران خسارت بر اساس رابطه ی قراردادی حق مراجعه به متصدی ثانویه را دارد هر چند برخی نظام های حقوقی مبنای مراجعه ی صاحب کالا به متصدی ثانویه را بر اساس قواعد عمومی مسیولیت مدنی (شبه جرم) تلقی می کنند. با این وجود مسیول واقعی جبران خسارت متصدی ثانویه خواهد بود, هر چند مسیولیت متصدی اولیه و ثانویه تضامنی است اما در صورت جبران خسارت توسط متصدی اولیه وی حق مراجعه به متصدی ثانویه را دارد اما عکس این قضیه قابل توجیه نیست. نتیجه گیری: صاحب کالا برای جبران خسارت نیاز به اثبات تقصیر متصدی ثانویه ندارد و با احراز بروز خسارت, متصدی اولیه مسیول جبران خسارت می باشد. برخی معتقدند در صورتی که متصدی اولیه و ثانویه محکمه ی دیگری را به عنوان محکمه صالح فی مابین خود انتخاب کرده باشند صاحب کالا باید به قرارداد پایبند باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صالحی، حسین، رنجبر، مسعودرضا، کریمی، قوام، و بابایی، داریوش. (1399). آثار مسئولیت تبعی متصدی حمل و نقل اولیه و ثانویه دریایی کالا در قانون دریایی ایران و کنوانسیون های لاهه, هامبورگ و روتردام. مطالعات بین المللی پلیس، 11(43 )، 167-189. SID. https://sid.ir/paper/387460/fa

    Vancouver: کپی

    صالحی حسین، رنجبر مسعودرضا، کریمی قوام، بابایی داریوش. آثار مسئولیت تبعی متصدی حمل و نقل اولیه و ثانویه دریایی کالا در قانون دریایی ایران و کنوانسیون های لاهه, هامبورگ و روتردام. مطالعات بین المللی پلیس[Internet]. 1399؛11(43 ):167-189. Available from: https://sid.ir/paper/387460/fa

    IEEE: کپی

    حسین صالحی، مسعودرضا رنجبر، قوام کریمی، و داریوش بابایی، “آثار مسئولیت تبعی متصدی حمل و نقل اولیه و ثانویه دریایی کالا در قانون دریایی ایران و کنوانسیون های لاهه, هامبورگ و روتردام،” مطالعات بین المللی پلیس، vol. 11، no. 43 ، pp. 167–189، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/387460/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button