مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

556
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

660
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی تمرینات یوگا بر تعادل ایستا و پویای کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش-فعالی

صفحات

 صفحه شروع 278 | صفحه پایان 288

چکیده

 مقدمه و اهداف: در مطالعات مختلف به نقص تعادلی در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در مقایسه با افراد طبیعی اشاره شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات یوگا بر تعادل ایستا و پویای کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بود. مواد و روش ها: در مطالعه نیمه تجربی حاضر, جامعه آماری شامل کودکان دختر 9 تا 12 ساله مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی شهر کرمانشاه بود. آزمودنی های این پژوهش, 30 کودک بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. در ابتدا ویژگی های پیکرسنجی و پیش آزمون های تعادل ایستا و پویای کودکان ثبت شد. پس از همتاسازی, آزمودنی ها به طور تصادفی در دو گروه 15 نفره کنترل و تجربی گمارده شدند. سپس شرکت کنندگان گروه آزمایش در پروتکل تمرینات یوگا به مدت 8 هفته و سه جلسه در هفته شرکت کردند. پس از آخرین جلسه تمرین, مقادیر پس آزمون تعادل ایستا و پویا در شرایط مشابه با پیش آزمون مورد اندازه گیری قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t مستقل و تحلیل کوواریانس در سطح معناداری 0/05 استفاده شد. یافته ها: هشت هفته تمرینات یوگا منجر به افزایش معنادار در تعادل ایستا با پای برتر (0/001P) و تعادل پویا در جهات مختلف (0/001>P) در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی شهر کرمانشاه شد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر, می توان نتیجه گرفت که تمرینات یوگا یک روش تمرینی مفید برای کمک به کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در جهت بهبود تعادل ایستا و پویای آن ها بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رسول یار، زینب، و جلیلوند، محمد. (1399). اثربخشی تمرینات یوگا بر تعادل ایستا و پویای کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش-فعالی. طب توانبخشی، 9(4 )، 278-288. SID. https://sid.ir/paper/388112/fa

    Vancouver: کپی

    رسول یار زینب، جلیلوند محمد. اثربخشی تمرینات یوگا بر تعادل ایستا و پویای کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش-فعالی. طب توانبخشی[Internet]. 1399؛9(4 ):278-288. Available from: https://sid.ir/paper/388112/fa

    IEEE: کپی

    زینب رسول یار، و محمد جلیلوند، “اثربخشی تمرینات یوگا بر تعادل ایستا و پویای کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش-فعالی،” طب توانبخشی، vol. 9، no. 4 ، pp. 278–288، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/388112/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button