مقدمه و اهداف: عدم تعادل عضلانی ربع فوقانی بدن در کودکان به دلیل قرار گرفتن در وضعیت بدنی نادرست برای مدت طولانی و مکرر در محیط مدرسه و سبک زندگی غلط بروز می کند. این عدم تعادل عضلانی می تواند باعث ایجاد سندرم متقاطع فوقانی شود. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثر تمرینات اصلاحی عملکردی و بازی های اصلاحی بر سندرم متقاطع فوقانی پسران 13-10 سال بود. مواد و روش ها: تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی بود. در پژوهش حاضر تعداد 36 نفر دانش آموز پسر رده سنی 13-10 سال دارای سندرم متقاطع فوقانی به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه تمرینات اصلاحی عملکردی (سن1/16± 11/59سال، قد 7/54± 147 سانتی متر، وزن 6/97± 38/67کیلوگرم)، بازی های اصلاحی (سن 1/07± 11/33سال، قد 6/86± 144 سانتی متر، وزن 6/98± 36/75کیلوگرم) و گروه کنترل (سن 1/07± 11/66سال، قد 6/48± 148/5سانتی متر، وزن 5/64± 40/08کیلوگرم) تقسیم شدند. گروه اول تمرینات اصلاحی عملکردی را به مدت هشت هفته و گروه دوم در مدت مشابه باز های اصلاحی را انجام دادند. گروه کنترل صرفا درگیر فعالیت های روزمره خود بودند. قبل و بعد از مداخله تمرینی میزان زوایای سربه جلو و شانه به جلو با روش عکس برداری از نمای جانبی و میزان کایفوز پشتی با خط کش منعطف ارزیابی شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، روش آماری تحلیل کواریانس (ANCOVA) در سطح معناداری P≤ 0/05 مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: نتایج تفاوت معناداری در میزان زوایای سربه جلو (108/269=F=0/001, P)، شانه به جلو (89/774=F=0/001, P) و کایفوز (94/026=F=0/001, P) در گروه تمرینات اصلاحی عملکردی و بازی های اصلاحی را نشان داد (P≤ 0/05). همچنین بین تمرینات اصلاحی عملکردی و بازی های اصلاحی در میزان اثرگذاری بر زوایای سر به جلو و کایفوز تفاوت معناداری مشاهده شد (0/01 =P)؛ به طوری که بازی های اصلاحی تاثیرگذاری مطلوب تری داشته است، ولی در ارتباط با ناهنجاری شانه به جلو اختلاف معناداری مشاهده نشد (0/239=P). نتیجه گیری: بنابر نتایج مطالعه حاضر به منظور پیشگیری و اصلاح بدراستایی سندرم متقاطع فوقانی کودکان می توان از تمرینات اصلاحی عملکردی و بازی های اصلاحی استفاده کرد. با توجه به تاثیرگذاری مطلوب بازی های اصلاحی و سازگاری بیشتر این برنامه ها با ویژگی های جسمی-روانی کودکان، پیشنهاد می شود برای این دوره سنی استفاده از بازی های اصلاحی را در اولویت قرار دهند.