مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

362
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

573
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تنوع واژگانی در کودکان فارسی زبان دیرگفتار: یک مطالعه مقدماتی

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 101

چکیده

 هدف: اولین ویژگی تشخیصی کودکان دیرگفتار تعداد کم خزانه واژگان بیانی در مقایسه با همسالان است. تعیین نوع کلمات در خزانه واژگان بیانی نشان خواهد داد که تفاوت این کودکان حاکی از یک تاخیر رشدی است یا انحراف, بنابراین هدف این مطالعه مقایسه تنوع واژگانی (TTR) بین کودکان دیرگفتار و طبیعی فارسی زبان در محدوده سنی 3-2 سال است. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی-مقایسه ای به صورت مقدماتی بر روی 8 کودک دیرگفتار فارسی زبان و 8 کودک طبیعی که از نظر سن, جنس و تحصیلات مادر با هم منطبق شده بودند, انجام شد. این کودکان مبتلا به نقایص عصبی-حرکتی, آسیب های شنوایی, درخودماندگی و ناتوانی های ذهنی نبودند. به منظور تعیین کلمات موجود در خزانه واژگان بیانی هر دو گروه از گزارش مادران استفاده شد. کلمات به چهار طبقه اسامی, افعال, کلمات توصیف کننده و دستوری تقسیم شدند. میانگین TTR در چهار طبقه با استفاده از آزمون یو من ویتنی بین دو گروه مقایسه شد. یافته ها: نتایج نشان داد میانگین نسبت فراوانی اسامی به کل کلمات در گروه دیرگفتار به طور معنادار از گروه کودکان طبیعی بیش تر است. میانگین نسبت فراوانی افعال و کلمات توصیف کننده به کل کلمات در گروه کودکان طبیعی به طور معنادار از گروه کودکان دیرگفتار بیش تر است. میانگین نسبت فراوانی کلمات دستوری به کل کلمات در گروه کودکان دیرگفتار بیش تر از گروه کودکان طبیعی است, اما این تفاوت معنادار نیست (05/0p<). نتیجه گیری: افزایشTTR در مقوله اسامی کودکان دیرگفتار نشان دهنده تاخیر در رشد خزانه واژگان بیانی است. دلایل, پیش آگهی ها و لزوم مداخله پیش گیرانه مورد بحث قرار گرفته اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی زاده، مریم، سلیمانی، زهرا، جلایی، شهره، دستجردی کاظمی، مهدی، و مهدی پورشهریور، نیره. (1397). تنوع واژگانی در کودکان فارسی زبان دیرگفتار: یک مطالعه مقدماتی. کومش، 21(1 (پیاپی 73) )، 95-101. SID. https://sid.ir/paper/388197/fa

    Vancouver: کپی

    علی زاده مریم، سلیمانی زهرا، جلایی شهره، دستجردی کاظمی مهدی، مهدی پورشهریور نیره. تنوع واژگانی در کودکان فارسی زبان دیرگفتار: یک مطالعه مقدماتی. کومش[Internet]. 1397؛21(1 (پیاپی 73) ):95-101. Available from: https://sid.ir/paper/388197/fa

    IEEE: کپی

    مریم علی زاده، زهرا سلیمانی، شهره جلایی، مهدی دستجردی کاظمی، و نیره مهدی پورشهریور، “تنوع واژگانی در کودکان فارسی زبان دیرگفتار: یک مطالعه مقدماتی،” کومش، vol. 21، no. 1 (پیاپی 73) ، pp. 95–101، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/388197/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button