مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

346
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

501
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط رفتار حرفه ای و تعلق پذیری به محیط بالینی در دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 182 | صفحه پایان 193

چکیده

 مقدمه: تعلق حرفه ای یکی از ابعاد مهم تجربه کار بالینی دانشجویان است. درک میزان تعلق پذیری دانشجویان و ارتباط آن به رفتار حرفه ای آنان می تواند کمک بسزایی در افزایش رفتار حرفه ای آنان داشته باشد که هدف, در این پژوهش تعیین ارتباط رفتار حرفه ای و تعلق پذیری به محیط بالین در دانشجویان پرستاری است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که 110 نفر از دانشجویان پرستاری سال سوم و چهارم دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد به عنوان نمونه پژوهش وارد مطالعه شدند. نمونه گیری به روش سرشماری انجام شد. داده ها با استفاده از پرسش نامه های مشخصات دموگرافیک با 9 گویه, تعلق پذیری Levett-Jones با 34 گویه و رفتارحرفه ای Goze با 27 گویه جمع آوری شد. این پرسشنامه های تعلق پذیری بالینی و رفتار حرفه ای, در پژوهش های متعددی مورد استفاده قرار گرفته و روایی آنها با استفاده از روایی محتوا و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی شده است. بعد از تکمیل, داده ها با آمارهای توصیفی و استنباطی (پیرسون, تی تست) توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میانگین کل نمره رفتار حرفه ای 38/16± 06/111 و میانگین کل نمره تعلق پذیری 24/15± 69/118 بود. ابعاد کارآمدی (19/13± 98/71), عزت نفس (56/11± 99/61), پیوستگی (00/17± 62/42) به ترتیب بیشترین وزن را در نمره تعلق پذیری داشتند. علاوه بر این بین تعلق پذیری به محیط بالینی و ابعاد آن با رفتار حرفه ای, بر اساس آزمون همبستگی پیرسون, ارتباط آماری مستقیم و معناداری وجود دارد (548=r و 000/0=P). نتیجه گیری: نتایج نشان داد ارتباط مثبت و معناداری بینتعلق پذیری و رفتار حرفه ای وجود دارد به این معنی که با افزایش تعلق پذیری, رفتار حرفه ای ارتقاء پیدا می کند. لذا برنامه ریزان آموزشی و مدرسین می توانند با استفاده از راهبردهای مناسب آموزشی و ایجاد جو حمایتی به منظور افزایش حس تعلق, به ارتقاء رفتار حرفه ای دانشجویان پرستاری کمک نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فتاحی بافقی، علی، و برخورداری شریف آباد، معصومه. (1399). بررسی ارتباط رفتار حرفه ای و تعلق پذیری به محیط بالینی در دانشجویان پرستاری. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 15(3 )، 182-193. SID. https://sid.ir/paper/388963/fa

    Vancouver: کپی

    فتاحی بافقی علی، برخورداری شریف آباد معصومه. بررسی ارتباط رفتار حرفه ای و تعلق پذیری به محیط بالینی در دانشجویان پرستاری. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد[Internet]. 1399؛15(3 ):182-193. Available from: https://sid.ir/paper/388963/fa

    IEEE: کپی

    علی فتاحی بافقی، و معصومه برخورداری شریف آباد، “بررسی ارتباط رفتار حرفه ای و تعلق پذیری به محیط بالینی در دانشجویان پرستاری،” مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، vol. 15، no. 3 ، pp. 182–193، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/388963/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا