مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

359
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

116
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه دو روش «ایفای نقش» و «آموزش بر بالین» در آموزش جابجایی و انتقال بیماران ضایعه نخاعی در دانشجویان کاردرمانی

صفحات

 صفحه شروع 36 | صفحه پایان 43

چکیده

 مقدمه ارتقای آموزش مستلزم استفاده از روش هایی است که دانشجویان بتوانند, بهتر یاد بگیرند و نقش فعال در امر یادگیری داشته باشند. دستیابی به چنین هدفی, مستلزم این است که مدرسان در طراحی روش تدریس, از شیوه های نوین آموزش استفاده کنند. مطالعه ی حاضر با هدف مقایسه ی تاثیر آموزش روش جابجایی و انتقال بیماران ضایعه نخاعی به دو روش "ایفای نقش"و "آموزش بر بالین" بر میزان دانش, نگرش و مهارت دانشجویان کاردرمانی انجام گرفت. روش ها پژوهش حاضر یک مطالعه ی نیمه تجربی با طرح دوگروهی پیش آزمون و پس آزمون است که 38 نفر از دانشجویان کارشناسی پیوسته ی رشته ی کار درمانی با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس با روش تصادفی ساده در دو گروه 19 نفره قرار گرفتند. محتوای آموزشی انتقال و جابجایی بیماران ضایعه نخاعی از طریق آموزش دو روزه تیوری با روش سخنرانی و پرسش و پاسخ برای هر دو گروه ارایه شد. سپس به منظور آموزش عملی, دانشجویان به دو گروه آموزش (روش ایفای نقش و آموزش بر بالین) تقسیم شدند. قبل و پس از آموزش عملی پرسشنامه های دانش و نگرش و چک لیست مشاهده ای مهارت از هر دو گروه جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از آزمون ویلکاکسون و آزمون یومن ویتنی طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نتایج نشان داد که بین دانشجویان دو گروه ایفای نقش و آموزش بر بالین از لحاظ سن, جنسیت و وضعیت تاهل تفاوت معنی داری وجود ندارد. پس از آموزش عملی طبق نتایج بدست آمده تفاوت معنی داری بین دو گروه در تغییر میزان دانش (0/019=P) و مهارت از نظر جنبه محتوای آموزشی عمومی (0/006=P), محتوای آموزشی اختصاصی (0/000=P), شروع ارتباط (0/001=P) مشاهده شد. همچنین نتایج نشان داد که بین نگرش دانشجویان هر دو گروه, آموزش بر بالین تفاوت معنی داری وجود دارد (0/023=P), اما در آموزش ایفای نقش مقدار نگرش معنی دار نبود. نتیجه گیری با توجه به نتایج حاصله, شیوه آموزش بر بالین می تواند در سطوح دانش و مهارت یادگیری و نگرش دانشجویان کاردرمانی نسبت به روش ایفای نقش بهتر عمل کند و به عنوان یک روش آموزشی در علوم پزشکی, کیفیت آموزشی را افزایش دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، سیدمحمدصادق، نورانی قرابرقع، سحر، و خطیبان، مهناز. (1399). مقایسه دو روش «ایفای نقش» و «آموزش بر بالین» در آموزش جابجایی و انتقال بیماران ضایعه نخاعی در دانشجویان کاردرمانی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 12(1 )، 36-43. SID. https://sid.ir/paper/389002/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی سیدمحمدصادق، نورانی قرابرقع سحر، خطیبان مهناز. مقایسه دو روش «ایفای نقش» و «آموزش بر بالین» در آموزش جابجایی و انتقال بیماران ضایعه نخاعی در دانشجویان کاردرمانی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1399؛12(1 ):36-43. Available from: https://sid.ir/paper/389002/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحمدصادق حسینی، سحر نورانی قرابرقع، و مهناز خطیبان، “مقایسه دو روش «ایفای نقش» و «آموزش بر بالین» در آموزش جابجایی و انتقال بیماران ضایعه نخاعی در دانشجویان کاردرمانی،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 12، no. 1 ، pp. 36–43، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/389002/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button