Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

624
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

766
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه ی مدل تدریس اثربخش در دانشگاه: تحلیل دیدگاه استادان

صفحات

 صفحه شروع 183 | صفحه پایان 205

چکیده

 هدف: تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی تدریس اثربخش در دانشگاه با بهره گیری از نظرات اساتید و با استفاده از تحلیل شبکه های عصبی مصنوعی انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر از حیث هدف, کاربردی و از نوع طرحهای ترکیبی-اکتشافی است. جامعه ی آماری تحقیق, اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه است که در قسمت کیفی با 15 نفر از آنان به روش نمونه گیری هدفمند و تا مرحله ی اشباع نظری یافته ها مصاحبه شد. در قسمت کمّی نیز با استفاده از فرمول برآورد حجم نمونه کوکران و به صورت ﺗ ﺼ ﺎ دﻓ ﯽ طبقه ای, 137 نفر از اساتید به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها و اطلاعات لازم, از دو نوع ابزارِ مصاحبه ی نیمه ساختارمند و پرسشنامه ی محقق ساخته استفاده شده است. روایی و پایایی پرسشنامه, محرز شد. یافته ها: عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش در پنج مقوله ی کلی ویژگی های شخصیتی و فردی, ویژگی های علمی و سواد, توانمندی در روابط انسانی و قدرت برقراری ارتباط, مهارت تدریس و مدیریت کلاس درس و مهارت ارزشیابی قابل بررسی است. نتایج تحلیل حساسیت مدل سازی شبکه ی عصبی مصنوعی نیز نشان داد توانمندی در بعد روابط انسانی و قدرت ایجاد ارتباط و ویژگی های علمی و سواد, به ترتیب بیشترین و کمترین اهمیت را در پیش بینی تدریس اثربخش اساتید دارند. نتیجه گیری: توجه به ایجاد و تقویت روابط انسانی و قدرت ایجاد ارتباط مؤثر با دانشجو در برنامه ریزی برای آموزش و انتصاب و نگهداری اساتید دانشگاه در تدریس اثربخش اساتید مؤثر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سامری، مریم. (1398). ارائه ی مدل تدریس اثربخش در دانشگاه: تحلیل دیدگاه استادان. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 8(1 (17) )، 183-205. SID. https://sid.ir/paper/389063/fa

    Vancouver: کپی

    سامری مریم. ارائه ی مدل تدریس اثربخش در دانشگاه: تحلیل دیدگاه استادان. مدیریت در دانشگاه اسلامی[Internet]. 1398؛8(1 (17) ):183-205. Available from: https://sid.ir/paper/389063/fa

    IEEE: کپی

    مریم سامری، “ارائه ی مدل تدریس اثربخش در دانشگاه: تحلیل دیدگاه استادان،” مدیریت در دانشگاه اسلامی، vol. 8، no. 1 (17) ، pp. 183–205، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/389063/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا