مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

382
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

632
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی بلوغ آموزش الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 36

چکیده

 مقدمه: دیجیتالی شدن آموزش به عنوان یک تحول اساسی در نظام آموزش عالی محسوب می شود. برنامه های آموزش الکترونیک به طور فزاینده ای تبدیل به شیوه ای جهت تحول آموزش در علوم پزشکی و دسترسی مستمر به یادگیری و آموزش بدون محدودیت زمانی و جغرافیایی شده است. فناوری ابزاری توانمند جهت آموزش اثربخش و یادگیری عمیق محسوب می شود. از همین رو هدف این پژوهش ارزیابی بلوغ آموزش الکترونیکی و رتبه بندی ابعاد آن در حوزه علوم پزشکی بود. روش: این پژوهش توصیفی-پیمایشی از نوع کاربردی در سال 97 در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول ابعاد آموزش الکترونیک مدل مارشال و میشل توسط گروهی ده نفره از خبرگان حوزه آموزش الکترونیک دانشگاه شیراز و تهران رتبه بندی و از فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی استفاده گردید و در مرحله دوم پژوهش به ارزیابی بلوغ آموزش الکترونیک در جامعه هدف با احتساب ضرایب ابعاد مدل (خروجی مرحله اول) پرداخته شد. نمونه آماری پژوهش شامل 365 نفر از دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی شیراز و تهران بودند که به روش نمونه گیری ساده تصادفی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری t مستقل, کولموگروف و اسمیرنوف و از طریق نرم افزار آماری SPSS صورت گرفت. یافته ها: مطابق نظر خبرگان براساس خروجی های روش تحلیل سلسله مراتبی دو بعد برنامه ریزی و مدیریت دارای بیشترین ضریب 0/32 و 0/28 در بین سایر ابعاد آموزش الکترونیک شدند. با توجه به مقادیر آماره t (5/51, 4/22, 3/19, 4/53 و 4/16) و سطح معنی داری کمتر از 0/05 پنج فرایند اصلی آموزش الکترونیک یعنی آموزش (0/001), توسعه (0/019), پشتیبانی (0/002), ارزیابی (0/00) و سازمان (0/002) در حوزه علوم پزشکی در سطح قابل قبولی قرار گرفت. اما سطح بعد تحویل از فرایند آموزش (0/067) و بعد بهینه سازی از فرایند سازمان (0/055) با توجه به سطح معنی داری مورد تایید قرار نگرفت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج فرایندهای پنج گانه می توان در کل بیان داشت دانشگاه های مورد مطالعه در مسیر درست آموزش الکترونیک اثربخش حرکت کرده اند. ضرایب بدست آمده در مرحله اول و اهمیت دو بعد برنامه ریزی و مدیریت و نتایج آزمون آماری در مرحله دوم درخصوص بعد تحویل از آموزش و بهینه سازی از سازمان می توان نتیجه گرفت در ابتدا سیاستگزاران حوزه آموزش الکترونیک باید به نقش استانداردسازی و بهینه سازی فرایندها واقف باشند همچنین آگاهی از اهمیت نقش بهبود مستمر می تواند مدیران و سیاستگزاران را در مدیریت اثربخش فعالیت های آموزش الکترونیک یاری رساند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رونقی، محمدحسین، و حسینی، فروغ السادات. (1398). ارزیابی بلوغ آموزش الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 11(1 )، 29-36. SID. https://sid.ir/paper/390792/fa

    Vancouver: کپی

    رونقی محمدحسین، حسینی فروغ السادات. ارزیابی بلوغ آموزش الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1398؛11(1 ):29-36. Available from: https://sid.ir/paper/390792/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین رونقی، و فروغ السادات حسینی، “ارزیابی بلوغ آموزش الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 11، no. 1 ، pp. 29–36، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/390792/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button