Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,140
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

709
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی اثرات استرس حاد و کورتیکوسترون بر فرآیند یادگیری و حافظه هیجانی در موش صحرایی

صفحات

 صفحه شروع 241 | صفحه پایان 249

چکیده

 زمینه و هدف: مطالعات قبلی نشان داده اند که وقایع استرس زا که با ترشح هومون های گلوکوکورتیکوییدی از قشر غدد فوق کلیه همراهند و همچنین تزریق آگونیست گیرنده های گلوکوکورتیکوییدی احتمالا با اثر بر فرآیند یادگیری و حافظه هیجانی, موجب تعدیل آن می شوند. هدف این تحقیق تعیین اثرات استرس حاد و تزریق سیستمیک کورتیکوسترون به عنوان آگونیست گیرنده گلوکو کورتیکوییدی بر فاز اکتساب, تپبیت و به خاطر آوری اطلاعات درموش سفید بزرگ آزمایشگاهی (صحرایی) درمدل یادگیری احترازی غیر فعال بود.روش بررسی: در این مطالعه تجربی از 180 سر موش نر نژاد ویستار (220 تا 250 گرم) استفاده شد. ابتدا موش ها در دستگاه احترازی غیر فعال آموزش داده شدند و 48 ساعت بعد از آن ارزیابی به خاطر آوری انجام شد که در طی آن مدت زمانی که طول می کشید تا حیوان برای اولین بار وارد محفظه تاریک دستگاه شود و کل مدت زمانی که درمحفظه روشن و تاریک در طی 10 دقیقه ارزیابی سپری می نمود به عنوان معیار میزان حافظه در نظر گرفته شد و ثبت گردید. برای ارزیابی اکتساب, تثبیت و به خاطر آوری حافظه 30 دقیقه قبل و بلافاصله بعد از آموزش و 30 دقیقه قبل از تست به خاطرآوری کورتیکوسترون با دوزهای 0.5, یک و سه میلی گرم به ازا هر کیلو وزن و به صورت داخل صفاتی تزریق شد. همچنین از استرس محدودکننده به مدت 10 دقیقه در زمان های مشابه در فازهای مختلف حافظه استفاده گردید و در انتها فعالیت حرکتی حیوانات مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که تزریق کورتیکوسترون 30 دقیقه قبل از آموزش با دوز یک میلی گرم اکتساب و تزریق آن با دوز یک و سه میلی گرم تپبیت را به طور معنی داری تقویت نمود (p<0.05) و با همین دوزها به خاطر آوری را به طور معنی داری مختل نمود(p<0.05) . استرس حاد همه فازها را دچار اختلال نمود. ضمنا تزریق کورتیکوسترون و استرس حاد تاثیر معنی داری بر فعالیت حرکتی حیوانات ندارد.نتیجه گیری: که گیرنده های گلوکوکورتیکوییدی بسته به میزان فعال شدن نقش مهمی در تعدیل فازهای مختلف یادگیری (اکتساب, تثبیت و به خاطر آوری اطلاعات تازه آموخته شده) مربوط به حوادث هیجانی دارند و این اثرات در فازهای مختلف یادگیری متفاوت است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وفایی، عباسعلی، و رشیدی پور، علی. (1388). ارزیابی اثرات استرس حاد و کورتیکوسترون بر فرآیند یادگیری و حافظه هیجانی در موش صحرایی. مجله دانشکده پزشکی، 67(4)، 241-249. SID. https://sid.ir/paper/39128/fa

    Vancouver: کپی

    وفایی عباسعلی، رشیدی پور علی. ارزیابی اثرات استرس حاد و کورتیکوسترون بر فرآیند یادگیری و حافظه هیجانی در موش صحرایی. مجله دانشکده پزشکی[Internet]. 1388؛67(4):241-249. Available from: https://sid.ir/paper/39128/fa

    IEEE: کپی

    عباسعلی وفایی، و علی رشیدی پور، “ارزیابی اثرات استرس حاد و کورتیکوسترون بر فرآیند یادگیری و حافظه هیجانی در موش صحرایی،” مجله دانشکده پزشکی، vol. 67، no. 4، pp. 241–249، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/39128/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا