مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

345
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

485
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط ابعاد طراحی آموزشی-انگیزشی کلر با ویژگی های جمعیت شناختی در دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 77

چکیده

 مقدمه: طراحی آموزشی انگیزشی کلر یک الگوی کاربردی برای طراحی آموزش است که در آن برای بهبود یادگیری در فراگیران به ایجاد و تقویت انگیزش در آنان تاکید بسیار شده است. لذا بررسی روابط این الگو با ویژگی های جمعیت شناختی در کاربردی تر کردن برنامه های آموزشی که از اهداف دانشگاه های نسل سوم است, هدف این مطالعه می باشد. روش ها: مطالعه ی حاضر توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی 96-97 بودند که تعداد 401 نفر از آن ها به عنوان نمونه پژوهش به صورت تصادفی طبقه ای خوشه ایانتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه انگیزش کلر و فرم اطلاعات جمعیت شناختی استفاده شد. روایی پرسشنامه انگیزش کلر با استفاده از روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 0/83 تایید شد. داده ها با نرم افزار SPSS و با روش های آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی) و استنباطی (آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون t مستقل) تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که در هر یک از ویژگی های جمعیت شناختی دانشجویان با جنسیت زن (58/6 درصد), مجرد (97/3 درصد), دارای پدران با تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر (48/8 درصد), دارای مادران شاغل (53/2 درصد) با تحصیلات کاردانی و کارشناسی (38/3 درصد) که از لحاظ محل سکونت, ساکن شهرهایی غیرتهران (53/5 درصد) بودند, بیشترین افراد تحت مطالعه را تشکیل دادند. میانگین نمره مولفه رضایت 3/444 ± 20/87 انگیزش در کل دانشجویان تحت مطالعه از سایر مولفه های انگیزش بیشتر بود. با این وجود آزمون تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین هیچ کدام از مولفه های انگیزش خصوصا مولفه رضایت با ویژگی های جمعیت شناختی جنسیت (2/987=F و 0/118=P), وضعیت محل سکونت (2/049=F و 0/591=P), تحصیلات پدر (0/762=F و 0/467=P), تحصیلات مادر (1/153=F و 0/317=P), وضعیت اقتصادی (3/050=F و 0/144=P) و وضعیت شغلی مادر (2/795=F و 0/063=P) ارتباط معنی داری وجود ندارد. نتیجه گیری: عوامل جمعیت شناختی بررسی شده در این مطالعه به صورت مستقیم بر فرایندهای انگیزشی و آموزشی دانشجویان پزشکی ارتباط نداشت. بنابراین مسئولان و برنامه ریزان آموزشی می توانند در طراحی های آموزشی خود فاکتورهای دیگری از قبیل ویژگی های شخصیتی, خودکارآمدی و باورهای مثبت دانشجویان را به منظور افزایش کارآیی طراحی های آموزشی در شکوفا شدن ظرفیت ها و پتانسیل های دانشجویان پزشکی مدنظر قرار دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سراوانی، شهرزاد، میرزاحسینی، حسن، و ضرغام حاجبی، مجید. (1397). ارتباط ابعاد طراحی آموزشی-انگیزشی کلر با ویژگی های جمعیت شناختی در دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 10(3 )، 67-77. SID. https://sid.ir/paper/391674/fa

    Vancouver: کپی

    سراوانی شهرزاد، میرزاحسینی حسن، ضرغام حاجبی مجید. ارتباط ابعاد طراحی آموزشی-انگیزشی کلر با ویژگی های جمعیت شناختی در دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1397؛10(3 ):67-77. Available from: https://sid.ir/paper/391674/fa

    IEEE: کپی

    شهرزاد سراوانی، حسن میرزاحسینی، و مجید ضرغام حاجبی، “ارتباط ابعاد طراحی آموزشی-انگیزشی کلر با ویژگی های جمعیت شناختی در دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه پزشکی،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 10، no. 3 ، pp. 67–77، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/391674/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button