مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

834
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

746
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای جهت مندی ترسیم اشکال در کودکان پیش دبستانی و دبستانی شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

چکیده

 مقدمه: این پژوهش به منظور مقایسه جهت مندی ترسیم اشکال ثابت در کودکان پیش دبستانی و دبستانی با توجه به نقش دست برتری در آنان انجام پذیرفته است.مواد و روش ها: در پژوهش مقطعی حاضر, 160 کودک (80 دختر و 80 پسر) با میانگین سنی 7.96 در مقاطع پیش دبستانی و دبستانی به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده آزمون دست برتری چاپمن (1987) و مقیاس جهت ترسیم اشکال ثابت بود. برای تجزیه و تحلیل داده های آماری پژوهش از آزمون مجذور کا استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بین جهت مندی ترسیم اشکال ثابت با دست برتری رابطه وجود دارد (p=0.001) و نیز جهت مندی ترسیم اشکال ثابت در کودکان پیش دبستانی و دبستانی متفاوت است (0.009, (p=0.007 همچنین نتایج نشان داد که جهت مندی ترسیم اشکال ثابت در کودکان پیش دبستانی و دبستانی تحت تاثیر دست برتری است (0.009, (p=0.010.بحث: راست دستی یا چپ دستی از عوامل تاثیرگذار بر روی عملکردها و عادات و حرکات افراد بوده و از آنجاییکه راست دست ها و چپ دست ها بازنمایی متفاوتی از دست خود دارند, بنابراین با دو ساختار و راهبرد متفاوت شناختی در چپ دست ها و راست دست ها مواجه هستیم. این تحقیق کاربردهای مهمی در تشخیص مشکلات رسم اشکال و همینطور نگارش حروف الفبای فارسی دارد, پیشنهاد می شود با تداوم چنین تحقیقاتی در گروههای خاص از جمله نابینایان, افراد کم توان ذهنی و افراد با ناتوانی های یادگیری بتوان به الگوهای بهنجار و نابهنجار ترسیم اشکال در کودکان ایرانی دست یافت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی پور، احمد، و شریف، نسیم. (1390). بررسی مقایسه ای جهت مندی ترسیم اشکال در کودکان پیش دبستانی و دبستانی شهر تهران. پژوهش در علوم توانبخشی، 7(1)، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/391876/fa

    Vancouver: کپی

    علی پور احمد، شریف نسیم. بررسی مقایسه ای جهت مندی ترسیم اشکال در کودکان پیش دبستانی و دبستانی شهر تهران. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1390؛7(1):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/391876/fa

    IEEE: کپی

    احمد علی پور، و نسیم شریف، “بررسی مقایسه ای جهت مندی ترسیم اشکال در کودکان پیش دبستانی و دبستانی شهر تهران،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 7، no. 1، pp. 1–10، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/391876/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button