مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

922
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

266
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه ویژگی های فردی آموزش گیران با واکنش به آموزش و خود اثربخشی پس آموزشی در کارکنان شرکت گاز استان اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 83

چکیده

 آموزش یکی از مهمترین راهکارهایی است, که نهادها و مراکز صنعتی با به کارگیری آن می توانند دانش و مهارت های کارکنان خود را ارتقا دهند. نهادها همچنین نیاز دارند تا عوامل مرتبط با موفقیت و اثربخشی آموزش های ارایه شده را بسنجند. برای این منظور, محققان رابطه بین برخی عوامل را با پیامدهای آموزشی بررسی می نمایند که یکی از این عوامل, ویژگی های فردی آموزش گیران است. هدف این تحقیق, پیش بینی واکنش به آموزش و خود اثربخشی پس آموزشی (دو پیامد آموزشی) از طریق ویژگی های فردی (انگیزش برای یادگیری, ویژگی های شخصیتی, سن و تحصیلات) است. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه کارکنان شرکت گاز استان اصفهان که در دوره های آموزشی سه ماهه سوم این شرکت حضور داشتند. نمونه مورد مطالعه به روش خوشه ای تصادفی انتخاب شد و شامل 109 نفر از کارکنان شرکت گاز استان اصفهان بود. ابزار های تحقیق عبارت بودند از: 1. پرسشنامه ویژگی های شخصیتی نئو (NEO-FFI), 2. مقیاس واکنش به آموزش, 3. مقیاس انگیزش برای یادگیری, مقیاس خود اثربخشی پس آموزشی و پرسشنامه ویژگی های جمعیت شناختی. داده های این تحقیق در دو مرحله زمانی, قبل از آموزش و بلا فاصله پس از اتمام آموزش, جمع آوری شدند. این پژوهش, در قالب طرح رابطه ای انجام شد. برای تجزیه تحلیل داده ها, از ضرایب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شد. نتایج حاصل از محاسبه ضرایب همبستگی نشان داد, که رابطه ویژگی های شخصیتی روان آزرده گرایی, برون گرایی, توافق پذیری و وظیفه گرایی و انگیزش برای یادگیری با خود اثربخشی پس آموزشی معنادار است. نتایج همچنین نشان داد, که رابطه بین سن, تحصیلات, وظیفه گرایی و انگیزش برای یادگیری با واکنش به آموزش معنادار است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد, که از بین متغیرهای پیش بین (ویژگی های شخصیتی, انگیزش برای یادگیری, سن و تحصیلات) فقط متغیر انگیزش برای یاد گیری, توان پیش بینی واکنش به آموزش و خود اثربخشی پس آموزشی را دارد. یافته های این تحقیق, با نتایج حاصل از تحقیق های قبلی حاکی از نقش تعیین کننده انگیزش برای یادگیری در فرایند همسو آموزش بود. از این رو شایسته است, محققان و دست اندرکاران امر آموزش, به سنجش متغیر انگیزش آموزشی در فرایند ارزشیابی آموزشی توجه نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بختیاری اسفندقه، فروغ، عریضی سامانی، سیدحمیدرضا، نوری، ابوالقاسم، و نصراصفهانی، احمدرضا. (1389). بررسی رابطه ویژگی های فردی آموزش گیران با واکنش به آموزش و خود اثربخشی پس آموزشی در کارکنان شرکت گاز استان اصفهان. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، 2(2 (پیاپی 2-59))، 57-83. SID. https://sid.ir/paper/392341/fa

    Vancouver: کپی

    بختیاری اسفندقه فروغ، عریضی سامانی سیدحمیدرضا، نوری ابوالقاسم، نصراصفهانی احمدرضا. بررسی رابطه ویژگی های فردی آموزش گیران با واکنش به آموزش و خود اثربخشی پس آموزشی در کارکنان شرکت گاز استان اصفهان. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)[Internet]. 1389؛2(2 (پیاپی 2-59)):57-83. Available from: https://sid.ir/paper/392341/fa

    IEEE: کپی

    فروغ بختیاری اسفندقه، سیدحمیدرضا عریضی سامانی، ابوالقاسم نوری، و احمدرضا نصراصفهانی، “بررسی رابطه ویژگی های فردی آموزش گیران با واکنش به آموزش و خود اثربخشی پس آموزشی در کارکنان شرکت گاز استان اصفهان،” مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، vol. 2، no. 2 (پیاپی 2-59)، pp. 57–83، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/392341/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button