مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

299
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

548
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ارزشیابی بالینی به روش بحث در مورد بیمار و دفترچه ثبت مهارت های بالینی بر رضایتمندی دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 30 | صفحه پایان 38

چکیده

 مقدمه: آموزش بالینی بنیادی ترین قسمت آموزش حرفه ی پرستاری است, لذا بایستی از روش های ارزشیابی مناسب استفاده شود, با توجه به این که روش های مختلف مانند روش بحث درمورد بیمار و لاگ بوک هرکدام مزایا و محدودیت هایی دارند, بنابراین مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر ارزشیابی بالینی به روش بحث درمورد بیمار و دفترچه ثبت مهارت های بالینی بر رضایت مندی دانشجویان پرستاری طراحی گردید. روش: این مطالعه از نوع تجربی با طرح دو گروه و بعد از مداخله با مشارکت 58 نفر از دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در سال 1396بود که با قرعه کشی به دو گروه بحث در مورد بیمار و دفترچه ثبت مهارت های بالینی تخصیص تصادفی شدند. پس از انجام مداخله میزان رضایت دانشجویان با پرسشنامه پژوهشگر ساخته که روایی محتوای آن با روش متخصصان و پایایی آن با استفاده روش آلفای کرونباخ (0/92) مورد تایید قرار گرفت. داده ها از طریق آزمون های t مستقل و زوجی و من ویتنی و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمره رضایتمندی دانشجویان گروه بحث درمورد بیمار 22/7 ± 69/06 (از 100) و روش دفترچه ثبت مهارت های بالینی 21/8 ± 67/8 (از 100) بود که نتایج آزمون t مستقل نشان داد که اختلاف آماری معنی داری بین نمره رضایتمندی دو گروه دانشجویان وجود ندارد (0/757=P), هر چند رضایت دانشجویان گروه بحث در مورد بیمار در حیطه مناسب بودن روش ارزشیابی, به صورت آماری معنی داری (0/018=P) بیشتری از دانشجویان گروه دیگر نشان داد. نتیجه گیری: با توجه به رضایت بالاتر دانشجویان از روش بحث در مورد بیمار به نظر می رسد این روش تا حدودی توانسته انتظارات دانشجویان را در مقایسه با روش دفترچه ثبت مهارت های بالینی برآورده نماید. اما به دلیل عدم معنی داری نتایج, به مطالعات با حجم نمونه بالاتر و در زمان طولانی تر جهت اجرای این روش نیاز است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ظریف نژاد، غلامحسین، رجب پور، محمد، شرفی، سیمین، محسنی زاده، سیدمصطفی، و نجات محمد، اختر. (1398). مقایسه ارزشیابی بالینی به روش بحث در مورد بیمار و دفترچه ثبت مهارت های بالینی بر رضایتمندی دانشجویان پرستاری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 11(3 )، 30-38. SID. https://sid.ir/paper/393037/fa

    Vancouver: کپی

    ظریف نژاد غلامحسین، رجب پور محمد، شرفی سیمین، محسنی زاده سیدمصطفی، نجات محمد اختر. مقایسه ارزشیابی بالینی به روش بحث در مورد بیمار و دفترچه ثبت مهارت های بالینی بر رضایتمندی دانشجویان پرستاری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1398؛11(3 ):30-38. Available from: https://sid.ir/paper/393037/fa

    IEEE: کپی

    غلامحسین ظریف نژاد، محمد رجب پور، سیمین شرفی، سیدمصطفی محسنی زاده، و اختر نجات محمد، “مقایسه ارزشیابی بالینی به روش بحث در مورد بیمار و دفترچه ثبت مهارت های بالینی بر رضایتمندی دانشجویان پرستاری،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 11، no. 3 ، pp. 30–38، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/393037/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button