مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

541
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

695
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری با درمان فراتشخیصی بر نشانگان بالینی و تحمل آشفتگی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 13

چکیده

 زمینه و هدف: عوامل متعددی سلامت روان دانشجویان را به عنوان آینده سازان و نیروهای برگزیده کشور به خطر می اندازد. ازاین رو پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان شناختی– رفتاری با درمان فراتشخیصی بر نشانگان بالینی و تحمل آشفتگی دانشجویان انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه های شهر مشهد بودند. نمونه پژوهش شامل 45 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (هر گروه 15 نفر) و یک گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. پس از اجرای پیش آزمون, گروه های آزمایش درمان شناختی-رفتاری(فری 2007) و درمان فراتشخیصی(بارلو 2011) قرار گرفتند و سپس پس آزمون و پیگیری انجام شد. ابزار پژوهش شامل مقیاس افسردگی اضطراب استرس لاویبوند و لاویبوند و مقیاس تحمل آشفتگی سیمونز و گاهر بود. داده ها با نرم افزار SPSS و تحلیل واریانس با ارزیابی مکرر تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد بین میانگین نمره نشانگان بالینی گروه های فراتشخیصی و شناختی-رفتاری با گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد (05/0>p). همچنین بین میانگین نمره نشانگان بالینی گروه فراتشخیصی و شناختی-رفتاری تفاوت معنادار وجود دارد (05/0>p). بررسی متغیر تحمل آشفتگی نشان داد که بین گروه های فراتشخیصی و شناختی با گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد (05/0>p), اما بین میانگین نمره تحمل آشفتگی گروه فراتشخیصی و شناختی رفتاری تفاوت معنادار وجود ندارد (05/0

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صادقی اردوبادی، آفرین، باقرزاده گلمکانی، زهرا، امیری، مهدی، و منصوری، احمد. (1399). مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری با درمان فراتشخیصی بر نشانگان بالینی و تحمل آشفتگی دانشجویان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 27(10 )، 1-13. SID. https://sid.ir/paper/393558/fa

    Vancouver: کپی

    صادقی اردوبادی آفرین، باقرزاده گلمکانی زهرا، امیری مهدی، منصوری احمد. مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری با درمان فراتشخیصی بر نشانگان بالینی و تحمل آشفتگی دانشجویان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1399؛27(10 ):1-13. Available from: https://sid.ir/paper/393558/fa

    IEEE: کپی

    آفرین صادقی اردوبادی، زهرا باقرزاده گلمکانی، مهدی امیری، و احمد منصوری، “مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری با درمان فراتشخیصی بر نشانگان بالینی و تحمل آشفتگی دانشجویان،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 27، no. 10 ، pp. 1–13، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/393558/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button