مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,166
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

996
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر معنویت بر سلامت روان سفیران سلامت دانش آموزی

صفحات

 صفحه شروع 177 | صفحه پایان 186

چکیده

 اهداف: اﺳ ﺘ ﺮ س, اﻓ ﺴ ﺮ دگی و اﺿ ﻄ ﺮ اب از شایع ترین اﺧ ﺘ ﻼ ﻻ ت دوران نوجوانی هستند. با توجه به وجود اسنادی مبنی بر تاثیر معنویات بر سلامت روان, پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر معنویت بر سلامت روان سفیران سلامت دانش آموزی انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه نیمه تجربی حاضر در سال 1398 روی 39 نفر از دانش آموزان دختر سفیر سلامت مدارس متوسطه اول شهر تهران شامل دو گروه آزمون (18 نفر) و کنترل (21 نفر) انجام شد که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار های پژوهش, پرسش نامه استرس, اضطراب و افسردگی (DASS 21) و پرسش نامه معنویت پارسین و دانینگ بودند. بعد از انجام پیش آزمون در دو گروه, مداخله آموزشی مبتنی بر معنویت در گروه آزمون اجرا شد و 45 روز بعد از اتمام مداخله, پس آزمون در دو گروه صورت گرفت. اطلاعات استخراج شده با بهره گیری از نرم افزار SPSS 20 و با استفاده از آزمون های مجذور کای, T مستقل, T زوجی و تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: برخلاف بهبود نسبی, بین میانگین نمرات معنویت, استرس, اضطراب و افسردگی در دو گروه بعد از مداخله تفاوت معنی داری مشاهده نشد (P>0. 05), اما میانگین نمره مولفه نیازهای معنوی در گروه آزمون بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله افزایش معنی دار داشت (0. 043=p). نتیجه گیری: با وجود عدم تاثیر معنی دار مداخله آموزشی مبتنی بر معنویت بر افزایش معنویت و کاهش میزان استرس, اضطراب و افسردگی در سفیران سلامت دانش آموزی, ولی از آنجایی که تغییرات رخ داده در گروه نوجوانان سالم (از نظر جسمی و روانی) مشاهده شده, قابل توجه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شریفی عارف، اعظم، طاووسی، محمود، و امین شکروی، فرخنده. (1399). تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر معنویت بر سلامت روان سفیران سلامت دانش آموزی. آموزش و سلامت جامعه، 7(3 )، 177-186. SID. https://sid.ir/paper/394470/fa

    Vancouver: کپی

    شریفی عارف اعظم، طاووسی محمود، امین شکروی فرخنده. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر معنویت بر سلامت روان سفیران سلامت دانش آموزی. آموزش و سلامت جامعه[Internet]. 1399؛7(3 ):177-186. Available from: https://sid.ir/paper/394470/fa

    IEEE: کپی

    اعظم شریفی عارف، محمود طاووسی، و فرخنده امین شکروی، “تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر معنویت بر سلامت روان سفیران سلامت دانش آموزی،” آموزش و سلامت جامعه، vol. 7، no. 3 ، pp. 177–186، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/394470/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button