مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

887
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

721
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزشی ترکیبی بر بهداشت خواب دانش آموزان دختر ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 34

چکیده

 زمینه و هدف: خواب از جمله نیازهای اولیه و اساسی انسان بوده و برای یادگیری فرآیندهای مربوط به حافظه و یادگیری و عملکرد تحصیلی کودکان و نوجوانان نقش کلیدی ایفا می کند. . این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش ترکیبی بر بهداشت خواب دانش آموزان دختر اجرا گردید. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 100 دانش آموز دختر مقطع ابتدایی به طور تصادفی به دو گروه مداخله (50 نفر) و کنترل (50 نفر) تخصیص یافتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه عادات خواب کودکان بود که توسط مادران تکمیل شد و نمره بالاتر آن نشانه اختلال در عادات خواب بود. مداخله آموزشی بر اساس اهداف از پیش تعیین شده و نیازسنجی انجام شده بوسیله شبکه اجتماعی برای مادران و آموزش از طریق بازی و سرگرمی برای دانش آموزان انجام شد. سه ماه بعد از مداخله پرسشنامه ها مجدد تکمیل و تجزیه و تحلیل داده ها انجام شد. یافته ها: در گروه مداخله نمره عادات خواب به طور معنی داری نسبت به قبل از آن بهبود (قبل 5/44 ± 53/21, بعد 4/14 ± 45/24) یافته بود, اما در گروه کنترل تفاوت معنی داری مشاهده نشد. این تفاوت معنی دار در زیر مقیاس های مقاومت در رفتن به رختخواب, طول مدت خواب, بیداری شبانه, پاراسومنیا و خواب آلودگی روزانه دیده شد اما اضطراب, اختلال تنفسی و تاخیر زمان خواب نسبت به قبل از مداخله تفاوت معنی داری نداشت. نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد آموزش بوسیله شبکه اجتماعی برای مادران و از طریق بازی و سرگرمی برای دانش آموزان در بهبود بهداشت خواب دانش آموزان موثر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مسن آبادی، معصومه، روزبهانی، نسرین، و خورسندی، محبوبه. (1399). تاثیر برنامه آموزشی ترکیبی بر بهداشت خواب دانش آموزان دختر ابتدایی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 8(1 )، 23-34. SID. https://sid.ir/paper/394481/fa

    Vancouver: کپی

    مسن آبادی معصومه، روزبهانی نسرین، خورسندی محبوبه. تاثیر برنامه آموزشی ترکیبی بر بهداشت خواب دانش آموزان دختر ابتدایی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1399؛8(1 ):23-34. Available from: https://sid.ir/paper/394481/fa

    IEEE: کپی

    معصومه مسن آبادی، نسرین روزبهانی، و محبوبه خورسندی، “تاثیر برنامه آموزشی ترکیبی بر بهداشت خواب دانش آموزان دختر ابتدایی،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 8، no. 1 ، pp. 23–34، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/394481/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا