مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

419
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

434
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش خانواده محور بر دانش مراقبتی مراقبین بیماران بستری در بخش سوختگی بیمارستان بعثت در سال 1398

صفحات

 صفحه شروع 985 | صفحه پایان 994

چکیده

 پیش زمینه و هدف: سوختگی یکی از مشکلات عمده سلامتی در دنیا است. آموزش خانواده محور می تواند سبب گردد تا خانواده دانش مراقبت از بیمار خود را بی افزایند. هدف از انجام مطالعه, تعیین تاثیر آموزش خانواده محور بر دانش مراقبتی مراقبین بیماران سوختگی می باشد. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1398 روی 96 نفر از بیماران سوختگی بیمارستان بعثت همدان با روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات دموگرافیک و سنجش دانش مراقبتی مراقبین بود. ابتدا گروه کنترل (48 نفر) در ابتدا و 5/1 ماه بعد پرسشنامه ها را تکمیل نمودند. پس از تکمیل نمونه گیری از گروه کنترل, برنامه آموزش خانواده محور برای مراقبین در کنار بیمار برای گروه مداخله (48 نفر) طی چهار جلسه به اجرا درآمده و آنان نیز پرسشنامه ها را قبل و یک ونیم ماه پس از آموزش تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری مجذور کای, تی مستقل, تی زوجی توسط نرم افزار 16 SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته ها: مراقبین و بیماران ازنظر مشخصات دموگرافیک تفاوت آماری نداشتند (05/0p>). آزمون تی مستقل نشان داد میانگین نمره دانش مراقبتی مراقبین (13/0=p) و حیطه های آن (سازگاری, تغذیه, تحرک و فیزیوتراپی, مراقبت از زخم, استفاده از تجهیزات, ازسرگیری فعالیت جنسی, ارجاع مجدد) در دو گروه در ابتدا تفاوتی نداشته است (0/05>p)؛ لیکن پس از آموزش, میانگین دانش مراقبتی و تمام حیطه ها به جز حیطه ازسرگیری فعالیت جنسی در گروه مداخله, نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری پیدا نمود (0/05>p). بحث و نتیجه گیری: آموزش مراقبت از بیمار به مراقبان بیماران سوختگی, منجر به افزایش دانش مراقبتی آنان می گردد؛ بنابراین اهمیت آموزش خانواده محور, باید بیش ازپیش مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    امینی، رویا، برخوردار، آرش، صادقی، امیر، و تاپاک، لیلی. (1398). بررسی تاثیر آموزش خانواده محور بر دانش مراقبتی مراقبین بیماران بستری در بخش سوختگی بیمارستان بعثت در سال 1398. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 17(12 (پی در پی 125) )، 985-994. SID. https://sid.ir/paper/395605/fa

    Vancouver: کپی

    امینی رویا، برخوردار آرش، صادقی امیر، تاپاک لیلی. بررسی تاثیر آموزش خانواده محور بر دانش مراقبتی مراقبین بیماران بستری در بخش سوختگی بیمارستان بعثت در سال 1398. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1398؛17(12 (پی در پی 125) ):985-994. Available from: https://sid.ir/paper/395605/fa

    IEEE: کپی

    رویا امینی، آرش برخوردار، امیر صادقی، و لیلی تاپاک، “بررسی تاثیر آموزش خانواده محور بر دانش مراقبتی مراقبین بیماران بستری در بخش سوختگی بیمارستان بعثت در سال 1398،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 17، no. 12 (پی در پی 125) ، pp. 985–994، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/395605/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا