مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

838
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

780
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مدیریت زمان بر استرس و فرسودگی شغلی، پرستاران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان سال 1397

صفحات

 صفحه شروع 401 | صفحه پایان 412

چکیده

 مقدمه: استرس و فرسودگی شغلی ازجمله خطراتی است که پرستاران با آن مواجه یوده و استفاده صحیح از زمان می تواند در کاهش آن تاثیرگذار باشد. این مطالعه با هدف تأثیر آموزش مدیریت زمان بر استرس و فرسودگی شغلی, پرستاران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد. مواد و روش: این پژوهش نیمه تجربی, بر روی 120 پرستار و به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. نمونه های گروه مداخله از بیمارستان امام علی(ع) وکنترل از بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه دموگرافیک, استرس شغلی ENSS, فرسودگی شغلی ماسلاچ جمع آوری گردید. درگروه آزمون پس از تکمیل پرسشنامه ها آموزش مدیریت زمان به صورت چهارجلسه آموزش دردوگروه 30 نفره هفته ای دو جلسه به مدت 90 دقیقه به صورت سخنرانی با استفاده ازوسایل کمک آموزشی و پاور پوینت, اجرا گردید. 8 هفته بعد از آخرین جلسه آموزش مدیریت زمان, مجددا پرسشنامه استرس و فرسودگی شغلی درگروه مداخله تکمیل شد. درگروه کنترل پرسشنامه ها توسط پرستاران تکمیل و مجددا همزمان با گروه مداخله پس از 8 هفته تکمیل شد. تحلیل داده ها توسط آزمون های تی مستقل, تی زوجی, مجذور کای صورت گرفت. نتایج: میانگین تغییرات نمره استرس شغلی بعد از آموزش مدیریت زمان درگروه مداخله وکنترل تفاوت معنی-دارداشت (001/0>P). میانگین تغییرات نمره خستگی عاطفی و مسخ شخصیت و موفقیت فردی فرسودگی شغلی بعد از آموزش مدیریت زمان در دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی دار داشت (001/0>P). بحث و نتیجه گیری: با توجه به اهمیت مدیریت زمان در پرستاری, مدیران پرستاری بایستی نسبت به برگزاری دوره های آموزش مدیریت زمان به صورت برنامه آموزش ضمن خدمت پرستاران اقدام نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بمپوری، ساجده، قلجه، مهناز، و نویدیان، علی. (1398). تاثیر آموزش مدیریت زمان بر استرس و فرسودگی شغلی, پرستاران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان سال 1397. علوم پزشکی صدرا، 7(4 )، 401-412. SID. https://sid.ir/paper/396333/fa

    Vancouver: کپی

    بمپوری ساجده، قلجه مهناز، نویدیان علی. تاثیر آموزش مدیریت زمان بر استرس و فرسودگی شغلی, پرستاران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان سال 1397. علوم پزشکی صدرا[Internet]. 1398؛7(4 ):401-412. Available from: https://sid.ir/paper/396333/fa

    IEEE: کپی

    ساجده بمپوری، مهناز قلجه، و علی نویدیان، “تاثیر آموزش مدیریت زمان بر استرس و فرسودگی شغلی, پرستاران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان سال 1397،” علوم پزشکی صدرا، vol. 7، no. 4 ، pp. 401–412، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/396333/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button