مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

442
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

516
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ی فرآیندهای واجی بین کودکان کم شنوا و کودکان شنوای بلوچ زبان

صفحات

 صفحه شروع 308 | صفحه پایان 321

چکیده

 مقدمه و اهداف: برخورداری از شنوایی یکی از مهم ترین عوامل فراگیری زبان است. برخی کودکان به علت ابتلا به افت شنوایی, قادر به شنیدن صوت در محدوده ی طبیعی نیستند و در نتیجه به خاطر مشکلات شنوایی, در فراگیری و به کارگیری زبان مشکل دارند. هدف از پژوهش حاضر, بررسی و مقایسه ی کاربرد فرآیندهای واجی و تاثیر سن و جنسیت بر آن در کودکان کم شنوا و شنوای بلوچ زبان است تا نتایج آن به شناخت بهتر مساله و چاره اندیشی برای این مشکل در مطالعات آینده بیانجامد. مواد و روش ها: پژوهش حاضرتوصیفی-تحلیلی و مقطعی بود. آزمودنی ها شامل 16 کودک (8 دختر و 8 پسر) کم شنوا و 16 کودک (8 دختر و 8 پسر) شنوای 7 تا 10 ساله ی بلوچ زبان بودند که به طور تصادفی از مدارس شهرستان زاهدان انتخاب شدند. آزمون مورد استفاده, آزمون محقق ساخته حاوی 80 عکس از اشیا ملموس و رایج بود که کودک باید کلمه ی مربوط به هر کدام از عکس ها را به زبان بلوچی بیان می کرد. پاسخ هر کدام از کودکان به صورت مجزا با استفاده از MP3 Player مدل Creative ضبط شد. آوانگاری ها بر اساس سیستم IPA انجام یافت. در نهایت, فرآیندهای واجی مورد استفاده ی کودکان استخراج شد و معنی داری میانگین استفاده از فرآیندهای واجی در دو گروه, از طریق آزمون تحلیل چند متغیره و تحلیل یک راهه در متن MANOVA بر رسی شد. یافته ها: نتایج نهایی تحلیل نشان داد که بین عملکرد کلی دو گروه در کاربرد فرآیندهای واجی تفاوت معنی داری وجود دارد (0. 00=P). نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد که در میان فرآیندهای واجی, فرآیند حذف همخوان انسدادی بی واک, پربسامدترین فرآیند مورد استفاده ی کودکان بلوچ زبان بوده است. کاهش خوشه نیز یکی دیگر از فرآیندهای با بسامد بالا بود که در گفتار این کودکان, در خوشه ی همخوانی آغازه و پایانه ی هجا رخ می دهد؛ با این تفاوت که کاهش خوشه در خوشه ی همخوانی پایانی, بسامد بالاتری داشت. انسدادی شدگی, پیشین شدگی, کاهش هجا و واکرفتگی, از دیگر فرآیندهای واجی پر بسامد در این کودکان بود. فرآیند مضاعف شدگی در گفتار هیچ کدام از دو گروه مشاهده نشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خلیفه لو، سیدفرید، سلطانی نژاد، محدثه، و سیدزایی، پرویز. (1399). مقایسه ی فرآیندهای واجی بین کودکان کم شنوا و کودکان شنوای بلوچ زبان. طب توانبخشی، 9(4 )، 308-321. SID. https://sid.ir/paper/396599/fa

    Vancouver: کپی

    خلیفه لو سیدفرید، سلطانی نژاد محدثه، سیدزایی پرویز. مقایسه ی فرآیندهای واجی بین کودکان کم شنوا و کودکان شنوای بلوچ زبان. طب توانبخشی[Internet]. 1399؛9(4 ):308-321. Available from: https://sid.ir/paper/396599/fa

    IEEE: کپی

    سیدفرید خلیفه لو، محدثه سلطانی نژاد، و پرویز سیدزایی، “مقایسه ی فرآیندهای واجی بین کودکان کم شنوا و کودکان شنوای بلوچ زبان،” طب توانبخشی، vol. 9، no. 4 ، pp. 308–321، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/396599/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button