مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

908
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

707
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مهارت های واجی در کودکان دوزبانه ی فارس-عرب زبان 5-4 سال

صفحات

 صفحه شروع 88 | صفحه پایان 95

چکیده

 مقدمه و اهداف: با رشد نظام واج شناختی کودک میزان خطاهای گفتاری کاهش یافته و وضوح گفتار افزایش می یابد. هدف از پژوهش حاضر بررسی مهارت های واجی شامل فرآیندهای واجی, درصد همخوان ها و واج های درست در کودکان دوزبانه ی فارس-عرب 5-4 سال شهر اهواز است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه ی توصیفی-تحلیلی و از نوع مقطعی است. آزمودنی های پژوهش حاضر 28 کودک 60-49 ماه هستند که در دو گروه 14 نفری تک زبانه و دوزبانه ی فارس-عرب تقسیم بندی شدند. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده از مهدکودک های سطح شهر اهواز با رعایت معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند. ابزار پژوهش پیش رو آزمون واجی از مجموعه آزمون ارزیابی تشخیصی آوایی و واجی متشکل از 54 واژه ی یک تا چهار هجایی است که فرآیندهای واجی در این آزمون در دو طبقه ی ساخت هجا و جانشینی بررسی می شود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری من ویتنی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد کهنسبت وقوع فرآیند واجی جانشینی بین دو گروه تک زبانه و دوزبانه اختلاف معنادار دارد (001/0=P), اما نوع فرآیندهای واجی در دو گروه کودکان تک زبانه و دوزبانه ی فارس-عرب تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. همچنین درصد همخوان ها و واج های درست در بین دو گروه, تفاوت معناداری نشان داده شد (05/0>P). نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که دوزبانگی تاثیری بر چگونگی نوع فرآیندهای واجی ندارد, اما بر بسامد فرآیندها می تواند مؤثر باشد. از طرفی دیگر, چون در کودکان دوزبانه نوع فرآیندهای واجی مشابه کودکان تک زبانه است, می توان فرض کرد که نظام واج شناختی کودکان دوزبانه مشابه کودکان تک زبانه است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دلفی، وفا، ظریفیان، طلیعه، بخشی، عنایت اله، و دلفی، مریم. (1397). بررسی مهارت های واجی در کودکان دوزبانه ی فارس-عرب زبان 5-4 سال. طب توانبخشی، 7(3 )، 88-95. SID. https://sid.ir/paper/239896/fa

    Vancouver: کپی

    دلفی وفا، ظریفیان طلیعه، بخشی عنایت اله، دلفی مریم. بررسی مهارت های واجی در کودکان دوزبانه ی فارس-عرب زبان 5-4 سال. طب توانبخشی[Internet]. 1397؛7(3 ):88-95. Available from: https://sid.ir/paper/239896/fa

    IEEE: کپی

    وفا دلفی، طلیعه ظریفیان، عنایت اله بخشی، و مریم دلفی، “بررسی مهارت های واجی در کودکان دوزبانه ی فارس-عرب زبان 5-4 سال،” طب توانبخشی، vol. 7، no. 3 ، pp. 88–95، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239896/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button