مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,920
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,788
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هنجاریابی آزمون SCL-90-R در دانش آموزان دبیرستانی، پیش دانشگاهی استان گیلان

صفحات

 صفحه شروع 58 | صفحه پایان 65

چکیده

 مقدمه: پرسشنامه SCL_90-R برای غربالگری و تعیین اثربخشی درمان به کار می رود. این آزمون وابسته به عوامل محیطی است. در جامعه ما در زمینه هنجاریابی آن کاستی هایی وجود دارد.هدف: هنجاریابی آزمون SCL_90-R در دانش آموزان دبیرستانی, پیش دانشگاهی استان گیلان سال 83-82.مواد و روش ها: در یک بررسی مقطعی, از میان 153948 دانش آموز با استفاده از نمونه گیری چندمرحله ای خوشه ای 4015 نفر انتخاب شدند و از برگردان فارسی SCL_90-R که در مطالعه اولیه ما روایی محتوایی قابل قبول و پایایی مناسب (r=0.86) داشت, برای بررسی استفاده شد. پایایی و روایی آن مشخص و جدول هنجار تهیه شد. داده ها با برنامه SPSS 11.5 پردازش و با آزمون های آماری مناسب تحلیل شد (0.05=a).نتایج: 2005 دختر و 2010 پسر, بیشترین تعداد 1242 نفر در کلاس سوم و 1341 نفر در گروه سنی 17 سال بودند بیشترین ضریب پایانی با روش بازآزمایی(r=0.93) , دو نیمه کردن و آلفای کرنباخ (r=0.85) در افسردگی یافت شد. بین نه عامل و ضرایب سه گانه همبستگی مشاهده شد (r>0.50). بین نه بعد از SCL _90-R و مقیاس های پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا (MMPI) همبستگی دیده شد که بیشترین همبستگی بین اضطراب و افسردگی SCL _90-R با ضعف روانی در (r=0.59) (MMPI), وسواس - اجبار و روان پریشی با اسکیزوفرنی (r=0.58) وجود داشت. همبستگی دو آزمون در سطح a=0.05 معنی دار بود. بیشترین میانگین و انحراف معیار به ترتیب 1.58, 0.76 در دختران و 1.41, 0.71 در پسران در بعد پارانویید وجود داشت و میانگین و انحراف معیار شاخص شدت کلی علایم (GSI) به ترتیب 1.16 و 0.59 در دختران, 0.92 و 0.49 در پسران با اختلاف معنی دار آماری a=0.01 دیده شد.نتیجه گیری: برگردان جدید فارسی SCL_90-R اعتبار و پایایی قابل قبولی دارد و ابزار مناسبی برای بررسی روانی به طور کلی در دانش آموزان گیلانی است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مدبرنیا، محمدجعفر، شجاعی تهرانی، حسین، فلاحی، مهناز، و فقیرپور، مسعود. (1389). هنجاریابی آزمون SCL-90-R در دانش آموزان دبیرستانی, پیش دانشگاهی استان گیلان. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 19(75)، 58-65. SID. https://sid.ir/paper/39685/fa

    Vancouver: کپی

    مدبرنیا محمدجعفر، شجاعی تهرانی حسین، فلاحی مهناز، فقیرپور مسعود. هنجاریابی آزمون SCL-90-R در دانش آموزان دبیرستانی, پیش دانشگاهی استان گیلان. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان[Internet]. 1389؛19(75):58-65. Available from: https://sid.ir/paper/39685/fa

    IEEE: کپی

    محمدجعفر مدبرنیا، حسین شجاعی تهرانی، مهناز فلاحی، و مسعود فقیرپور، “هنجاریابی آزمون SCL-90-R در دانش آموزان دبیرستانی, پیش دانشگاهی استان گیلان،” مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، vol. 19، no. 75، pp. 58–65، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/39685/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button