مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,204
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

981
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کاربرد مدل آموزشی پندر در بهبود رفتارهای بهداشتی کارگران

صفحات

 صفحه شروع 54 | صفحه پایان 60

چکیده

 مقدمه: الگوهای پنداشتی به علت کاربرد در آموزش و تحقیق از اهمیت خاصی برخوردارند, الگوهای زیادی در آموزش بهداشت مطرح شده اند. مدل پندر یکی از این الگوهای پنداشتی و آموزشی است که در تحقیقات زیادی به کارگرفته شده و نتایج مثبتی بدنبال داشته است.هدف: بررسی کاربرد این مدل آموزشی در بهبود رفتارهای بهداشتی کارگران شاغل در کارخانه های مواد غذایی زاهدان.مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 200 نفر از کارگران شاغل در کارخانه های مواد غذایی زاهدان شرکت کردند که به شکل تصادفی در دو گروه مورد - شاهد بررسی شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه در دو مرحله قبل و یک ماه بعد از آموزش جمع آوری شد. در این مطالعه P<0.05 به عنوان سطح معنی دار در نظر گرفته شد.یافته ها: نمره های مفاهیم درکی شناختی (مدل های سلامت, درک کنترل سلامت و اهمیت سلامت) و رفتارهای بهداشتی بعد از آموزش افزایش داشته و نتایج آنالیزواریانس تفاوت معنی داری را در گروه مورد (بعد از آموزش) نشان داد (P=0.000). نتایج آنالیز رگرسیون چندگانه حاکی از ارتباط معنی دار مدل های سلامت و درک اهمیت سلامت با رفتارهای بهداشتی است (P=0.02). همچنین بر اساس آنالیزرگرسیون چندگانه ارتباط معنی داری بین درآمد و فاکتورهای مفهوم سلامت, درک کنترل سلامت و رفتارهای بهداشتی وجود داشت (P=0.01). در مورد تاثیر آموزش بر بهبود رفتارهای بهداشتی, آنالیزواریانس تفاوت معنی داری نشان داد (P=0.005). نتایج رگرسیون چندگانه در زمینه تاثیر هم زمان فاکتورهای درکی شناختی و دموگرافیک در رفتارهای بهداشتی نشان داد که مدل های کلینیکی (P=0.04), مدل سازگاری (P=0.01), جنس (P=0.03) و قومیت (P=0.02) ارتباط معنی داری با رفتارهای بهداشتی داشت.نتیجه گیری: نتایج موید مدل آموزشی پندر در بهبود رفتارهای بهداشتی کارگران است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کرمان ساروی، فتیحه، رخشانی، فاطمه، و شهرکی پور، مهناز. (1385). بررسی کاربرد مدل آموزشی پندر در بهبود رفتارهای بهداشتی کارگران. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 15(58)، 54-60. SID. https://sid.ir/paper/39754/fa

    Vancouver: کپی

    کرمان ساروی فتیحه، رخشانی فاطمه، شهرکی پور مهناز. بررسی کاربرد مدل آموزشی پندر در بهبود رفتارهای بهداشتی کارگران. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان[Internet]. 1385؛15(58):54-60. Available from: https://sid.ir/paper/39754/fa

    IEEE: کپی

    فتیحه کرمان ساروی، فاطمه رخشانی، و مهناز شهرکی پور، “بررسی کاربرد مدل آموزشی پندر در بهبود رفتارهای بهداشتی کارگران،” مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، vol. 15، no. 58، pp. 54–60، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/39754/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button