مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

569
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

716
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کارآمدی تصویرسازی در تحقق اهداف آموزشی در کتاب های آزفا؛ بررسی موردی: مینا (1) و ویراست دوم فارسی بیاموزیم (1)

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 128

چکیده

تصویرسازی برای کتاب های آموزش زبان, ذیل تصویرسازی اطلاع رسان می گنجد. در این پژوهش به بررسی تصویرسازی در دو کتاب آموزش زبان فارسی پرداخته ایم: ویراست دوم فارسی بیاموزیم (1) و مینا (1). بدین منظور, برای برآورد ارزش یادگیری هر تصویر در چارچوب پیشنهادی کلارک و لیون (2011), به صورت تصادفی مقدار مشابهی از محتوای آموزشی هر دو کتاب (حدود 25 درصد از کل محتوا) را برگزیدیم و نقش­ های ارتباطی, روان شناختی و دیگر مؤلفه­ های مؤثر در دست یابی به اهداف آموزشی را سنجیدیم. در کتاب مینا نقش ارتباطی بازنماینده و در کتاب فارسی بیاموزیم بازنماینده ی بافت پربسامد­ ترین نقش ارتباطی است. تصویرسازی هر دو کتاب اشکلات متعددی از قبیل بازنمایی ضعیف اهداف درس, جزئیات نامرتبط, ابهام در تصویر, بازنمایندگی ضعیف بافت, مقایس کوچک تصاویر, عدم وضوح و. . . دارد که بعضی از آن ها موجب اضافه بار شناختی می شوند و اساساً مانع نقش های روان شناختی تصاویر برای رسیدن به اهداف درس هستند. بسامد این اشکال ها در فارسی بیاموزیمکمتر است. در این کتاب, استفاده از شخصیت های یکسان, استفاده از تصویرسازی دورنگ و تصویرسازی رنگی در یک قاب برای متمایز کردن هدف اصلی از هدف فرعی درس, تمایز گذاشتن میان واقعیت و خیال با همین تکنیک, استفاده از تصاویر مبهم در راستای شخصی­ سازی و. . ., روش هایی است خلاقانه در جهت بازنمایی بهتر محتوا. در این کتاب, سفیدخوانی, صفحه بندی و حجم و اندازه ی تصاویر و مطالب متناسب با سطح نوآموز تنظیم شده است؛ این در حالی است که در کتاب مینا علاوه بر اشکال های پیشین, پر شدن صفحه با مطالب و تصاویر متعدد موجب اضافه بار شناختی برای زبان آموز می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ولی پور، رویا، و ولی پور، مونا. (1399). بررسی کارآمدی تصویرسازی در تحقق اهداف آموزشی در کتاب های آزفا؛ بررسی موردی: مینا (1) و ویراست دوم فارسی بیاموزیم (1). پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 9(1 (پیاپی 19) )، 107-128. SID. https://sid.ir/paper/398221/fa

    Vancouver: کپی

    ولی پور رویا، ولی پور مونا. بررسی کارآمدی تصویرسازی در تحقق اهداف آموزشی در کتاب های آزفا؛ بررسی موردی: مینا (1) و ویراست دوم فارسی بیاموزیم (1). پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1399؛9(1 (پیاپی 19) ):107-128. Available from: https://sid.ir/paper/398221/fa

    IEEE: کپی

    رویا ولی پور، و مونا ولی پور، “بررسی کارآمدی تصویرسازی در تحقق اهداف آموزشی در کتاب های آزفا؛ بررسی موردی: مینا (1) و ویراست دوم فارسی بیاموزیم (1)،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 9، no. 1 (پیاپی 19) ، pp. 107–128، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/398221/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button