مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,146
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

818
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیامدهای اجرای طرح ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام ارائه خدمات سلامت ایران: یک مرور نظام مند و فراترکیب

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 26

چکیده

 مقدمه و اهداف: سیاست ادغام در سال 1364 و با هدف افزایش تعامل و پاسخگویی دوجانبه نظام آموزش علوم پزشکی و نظام سلامت کشور طراحی, اجرا و منجر به تشکیل وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی شد. مطالعه حاضر با ترکیب نتایج مطالعاتی که به بررسی پیامدهای اجرای سیاست ادغام پرداخته اند, توصیفی اجمالی از دانش موجود در این زمینه را ارائه می نماید. روش کار: در این مطالعه مرور نظام مند و متاسنتز بر روی مقالات منتشر شده در مورد اجرای طرح ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت ایران انجام شد. به همین منظور طی جستجو در بانکهای اطلاعاتیScienceDirect, PubMed, EMBASE, ISI, ScholarGoogle, Scopus, SID, Magiran و Irandoc تعداد 187 مقاله یافت شد و در ادامه 24 مقاله مرتبط انتخاب و وارد مطالعه شدند. محتوای مطالعات وارد شده تحلیل و سپس با تکنیک والش و داون با هم ترکیب شدند. یافته ها: حاصل بررسی مطالعات مرتبط, 5 مفهوم اصلی شامل اهداف و دلایل اجرای طرح ادغام آموزش پزشکی, دستاوردها, چالش ها, موانع دستیابی به اهداف ادغام و آینده ادغام بود. بر اساس یافته این مطالعات, بیشترین توفیق طرح ادغام در عرضه خدمات بهداشتی-درمانی گزارش شده است و آموزش و پژوهش های علوم پزشکی کمتر از تاثیرات مثبت ادغام, بهره مند شده اند. نتیجه گیری: مرور مستندات موجود نشان می دهد که هنوز ابعاد مختلف ادغام به خوبی واکاوی نشده و اثرات اقتصادی, اجتماعی, توسعه ای و علمی آن بررسی نشده است. مطالعات محدود موجود عمدتا به صورت نظرخواهی و بررسی کلی وضعیت انجام شده بود و کمتر از مدل سازی ها و تحلیل های اقتصادی استفاده شده است. لذا با استفاده از مطالعات در دسترس, نمی توان بصورت دقیق تاثیرات ادغام را تحلیل نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوری حکمت، سمیه، حقدوست، علی اکبر، دهنویه، رضا، و قربانی نیا، راحیل. (1397). پیامدهای اجرای طرح ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام ارائه خدمات سلامت ایران: یک مرور نظام مند و فراترکیب. مجله اپیدمیولوژی ایران، 14(5 (ویژه نامه بهره وری و عدالت در زیرساخت های نظام سلامت با تاکید بر حوزه آموزش و پژوهش علوم پزشکی) )، 12-26. SID. https://sid.ir/paper/398531/fa

    Vancouver: کپی

    نوری حکمت سمیه، حقدوست علی اکبر، دهنویه رضا، قربانی نیا راحیل. پیامدهای اجرای طرح ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام ارائه خدمات سلامت ایران: یک مرور نظام مند و فراترکیب. مجله اپیدمیولوژی ایران[Internet]. 1397؛14(5 (ویژه نامه بهره وری و عدالت در زیرساخت های نظام سلامت با تاکید بر حوزه آموزش و پژوهش علوم پزشکی) ):12-26. Available from: https://sid.ir/paper/398531/fa

    IEEE: کپی

    سمیه نوری حکمت، علی اکبر حقدوست، رضا دهنویه، و راحیل قربانی نیا، “پیامدهای اجرای طرح ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام ارائه خدمات سلامت ایران: یک مرور نظام مند و فراترکیب،” مجله اپیدمیولوژی ایران، vol. 14، no. 5 (ویژه نامه بهره وری و عدالت در زیرساخت های نظام سلامت با تاکید بر حوزه آموزش و پژوهش علوم پزشکی) ، pp. 12–26، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/398531/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button