مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

413
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

495
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روانسنجی نسخه دوم آزمون مهارت های حرکتی درشت در کودکان با آسیب بینایی

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 38

چکیده

 هدف: با توجه به تأثیر چشمگیر مهارت های حرکتی بر حیطه های رشدی در کودکان با آسیب بینایی, ضروت سنجش مهارت های حرکتی درشت در آن ها و کمبود ابزارهای روا و پایا در این زمینه؛ مطالعه حاضر با هدف تعیین ویژگی های روانسنجی نسخه دوم در کودکان )Test of Gross Motor Development-Second Edition; TGMD-آزمون مهارت های حرکتی درشت ) 2 7-10 ساله با آسیب بینایی شهر تهران انجام شد. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی و روش شناسی که از نوع روانسنجی می باشد؛ برای بررسی روایی, از روایی وابسته به استفاده شد. روایی همزمان با استفاده از نسخه دوم آزمون عملکرد حرکتی کودکان )Spearman( ملاک و همبستگی اسپیرمن انجام شد. در مطالعات قبلی, روایی )Movement Assessment Battery for Children-Second Edition; MABC-2( محتوا و صوری انجام شده بود و انجام روایی سازه با توجه به محدود بودن تعداد جمعیت پژوهشی امکان پذیر نشد. به منظور بررسی 7 ساله با آسیب بینایی شهر تهران را به-پایایی, به صورت یک سو کور آزمونگر, مهارت های حرکتی درشت 50 دختر و پسر 10 برای پایایی درونی و از روش آزمون باز )Alpha Cronbach( ارزیابی کرد. از آلفای کرونباخ TGMD-فاصله یک ماه با آزمون 2 برای بررسی پایایی خارجی استفاده )Intra Class Correlation Coefficient; ICC( آزمون از نوع همبستگی درون گروهی 0 تحلیل شدند. / نسخه 22 و با در نظر گرفتن فاصله اطمینان 95 % و سطح معنی داری 05 SPSS شد. داده ها با استفاده از و در سطح بالا حاصل شد. )p<0/ معنادار ) 05 MABC-و 2 TGMD-یافته ها: روایی همزمان خرده مقیاس های دو آزمون 2 ضریب همبستگی اسپیرمن برای خرده آزمون های جابهجایی و تعادل, همچنین خرده آزمون های کنترل شی و گرفتن و هدف با استفاده TGMD-0 را نشان داد. پایایی آزمون 2 / 0 و 75 / به ترتیب اعداد 80 MABC-و 2 TGMD-گیری در آزمون های 2 از آزمون ثبات داخلی و خارجی به تأیید رسید. هم خوانی درونی برای خرده آزمون های جابهجایی و کنترل شی در سطح عالی و به ICC =0/ 0 حاصل شد. ضریب همبستگی درون گروهی )پایایی خارجی( در سطح عالی و 97 / 0 و 96 / ترتیب با آلفای کرونباخ 97 به TGMD-برای آزمون 2 )Intra Rater( و یک مشاهدهگر )Inter Rater( حاصل شد. همچنین پایایی مجدد, بین ارزیاب ها 0 بود. / 0 و 97 / ترتیب 95 7 ساله با آسیب بینایی-میتواند ابزار مناسبی برای سنجش عملکرد حرکتی درشت کودکان 10 TGMD-نتیجه گیری: آزمون 2 شهر تهران باشد. این ابزار قابل استفاده در کلینیک ها و مراکز درمانی است؛ همچنین می تواند جهت اهداف تحقیقی نیز به کار گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قاسمی فرد، فاطمه، مییرزایی، هوشنگ، جعفری عوری، مهدی، حسینی، سیدعلی، ریاضی، عباس، و هوشمندزاده، نرگس. (1399). روانسنجی نسخه دوم آزمون مهارت های حرکتی درشت در کودکان با آسیب بینایی. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 9(3 )، 31-38. SID. https://sid.ir/paper/398537/fa

    Vancouver: کپی

    قاسمی فرد فاطمه، مییرزایی هوشنگ، جعفری عوری مهدی، حسینی سیدعلی، ریاضی عباس، هوشمندزاده نرگس. روانسنجی نسخه دوم آزمون مهارت های حرکتی درشت در کودکان با آسیب بینایی. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1399؛9(3 ):31-38. Available from: https://sid.ir/paper/398537/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه قاسمی فرد، هوشنگ مییرزایی، مهدی جعفری عوری، سیدعلی حسینی، عباس ریاضی، و نرگس هوشمندزاده، “روانسنجی نسخه دوم آزمون مهارت های حرکتی درشت در کودکان با آسیب بینایی،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 9، no. 3 ، pp. 31–38، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/398537/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button