مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,329
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

511
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارایه و تبیین مدل انگیزشی مبتنی بر معنویت کارکنان

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 25

چکیده

 انگیزش در کار, پدیده های چند وجهی است که نمی توان آن را مستقیما به وسیله یک متغیر واحد سنجید, انگیزش در کار به صورت مجموعه ای از نیرو های درونی و بیرونی است که آغاز, شکل, جهت, شدت و مدت رفتار مربوط به کاری را تعیین می کند. همچنین انگیزش در کار, نتیجه تلفیق خصیصه های فردی, ماهیت کار و ویژگی های محیط کاری است. هر چند برای تبیین, توجیه, تشریح و کنترل جنبه های مختلف انگیزش در کار کارکنان, تئوری های گوناگونی ارایه شده اما بیش تر آن ها در یکپارچه ساختن ساحت های گوناگون وجودی انسان و در ارایه چارچوبی جامع در برانگیختگی کارکنان در کارشان فقیرند. مقاله ای که پیش رو دارید, مدلی نسبتا جامع در زمینه انگیزش در کار کارکنان با ابعاد وجودی زیستی, اجتماعی, روانی و معنوی یک فرد در سازمان است که تحت عنوان «مدل انگیزشی مبتنی بر معنویت کارکنان» طراحی و تبیین شده است. این مدل دارای ابعاد چهارگانه ارتباط فرا فردی, ارتباط درون فردی, ارتباط میان فردی و ارتباط برون فردی با نشان گر های مربوط به آن است که نتیجه اش «معنویت» خواهد بود. به عبارت دیگر, «معنویت» با چهارگونه ارتباط یک فرد با نیروی برتر (خدا), با خویشتن خویش, با دیگران و با محیط تعریف شده که هر یک از آن ها با بخشی از ساحت های وجودی انسان مربوط می شوند؛ بدین معنا که ارتباط فرا فردی با ساحت معنوی, ارتباط درون فردی با ساحت روانی, ارتباط میان فردی با ساحت اجتماعی و ارتباط برون فردی با ساحت زیستی انسان سر و کار دارند. همچنین چهارگونه ارتباطاتی مذکور کار با معنا, هدفمند, خود شکوفایی در کار و به هم پیوستگی با هر چیز در محیط کاری و طبیعی را به ارمغان خواهند آورد, و سرانجام هر یک از آن ها در انگیزش در کار کارکنان موثر خواهند بود. بر اساس تحقیقاتی که به منظور آزمون فرضیه های مدل به روش های تحلیل مسیر و تحلیل عاملی تاییدی در دو سطح صف و ستاد در دانشگاه تهران انجام گرفت. کارکنان دانشگاه تهران بر این عقیده بودند که ارتباط میان فردی و ارتباط برون فردی در انگیزش در کارشان موثرند, اما در نظر آنان ارتباط فرافردی و ارتباط درون فردی در برانگیختگی در کارشان رابطه ای ندارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرهنگی، علی اکبر، و رستگار، عباسعلی. (1385). ارایه و تبیین مدل انگیزشی مبتنی بر معنویت کارکنان. دانشور رفتار، 13(20 (ویژه مقالات مدیریت 7))، 1-25. SID. https://sid.ir/paper/398672/fa

    Vancouver: کپی

    فرهنگی علی اکبر، رستگار عباسعلی. ارایه و تبیین مدل انگیزشی مبتنی بر معنویت کارکنان. دانشور رفتار[Internet]. 1385؛13(20 (ویژه مقالات مدیریت 7)):1-25. Available from: https://sid.ir/paper/398672/fa

    IEEE: کپی

    علی اکبر فرهنگی، و عباسعلی رستگار، “ارایه و تبیین مدل انگیزشی مبتنی بر معنویت کارکنان،” دانشور رفتار، vol. 13، no. 20 (ویژه مقالات مدیریت 7)، pp. 1–25، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/398672/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button