مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,468
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

919
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی درونی در گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه: بهبود کیفیت فعالیت های نظام های آموزش عالی به منظور پاسخگویی به چالش های پیش رو همواره از سیاست های اصلی دست اندرکاران نظام های آموزش بوده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف توسعه و بهبود کیفیت گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی از طریق ارزیابی درونی صورت گرفته است. روش: به این منظور پس از تصریح اهداف گروه درسه سطح آموزشی, پرورشی و عرضه خدمات تخصصی و با توسل به تجربیات ملی و بین المللی, الگوی عناصر سازمانی و نظرات کمیته ارزیابی درونی گروه مورد مطالعه, تعداد هفت عامل تعیین و مورد ارزیابی قرار گرفت. این عامل ها عبارتند از: 1- هدف ها, مدیریت و سازماندهی, 2- هیات علمی, 3- دانشجویان, 4- دوره های آموزشی و برنامه های درسی و غیردرسی, 5- فرایند یاددهی و یادگیری, 6- دانش آموختگان, 7- امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی. به منظور ارزیابی عوامل فوق 47 ملاک و 182 نشانگر در نظر گرفته شد. هر کدام از این نشانگرها با اندازه گیری یک یا چند متغیر همراه بود. ابزارهای مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه, مصاحبه, چک لیست و سند کاوی داده های لازم بود. با بررسی پیشینه گروه و به خصوص تحولات آن در پنج سال گذشته و رجوع به قوانین و مقررات دانشگاهی و در نظر گرفتن انتظارات آزمودنی ها برای هر نشانگر الزاماتی جهت قضاوت تهیه و تدوین گردید. بر این اساس تلاش شد وضعیت موجود گروه با توجه به الزامات تعیین شده که مشخص کننده وضعیت مورد انتظار گروه بود, مقایسه لازم به عمل آید و سطح مطلوبیت هر نشانگر مشخص شود. یافته ها: بر اساس میانگین امتیازهای داده شده به سطوح مطلوبیت (مطلوب: 3, نسبتا مطلوب: 2, نامطلوب: 1) و تطبیق آن با طیف های قضاوت نتایج ارزیابی به شرح ذیل بدست آمد: عامل هدف ها, مدیریت و سازماندهی نسبتا مطلوب, هیات علمی مطلوب, دانشجویان نسبتا مطلوب, دوره های آموزشی و برنامه های درسی و غیردرسی نسبتا مطلوب, فرایند یاددهی - یادگیری نسبتا مطلوب, دانش آموختگان نسبتا مطلوب و در نهایت, امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی نسبتا مطلوب بود. در مجموع به رغم اینکه وضعیت موجود گروه در سطح نسبتا مطلوب قرار داشت, لکن در مورد برخی نشانگرها نارسایی ها و کاستی هایی وجود داشت که برای رفع آنها و بهبود در کیفیت گروه پیشنهادهایی ارائه شد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباس پور، عباس، و شرفی، محمد. (1390). ارزیابی درونی در گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی. اندازه گیری تربیتی، 2(5)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/400145/fa

    Vancouver: کپی

    عباس پور عباس، شرفی محمد. ارزیابی درونی در گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1390؛2(5):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/400145/fa

    IEEE: کپی

    عباس عباس پور، و محمد شرفی، “ارزیابی درونی در گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی،” اندازه گیری تربیتی، vol. 2، no. 5، pp. 0–0، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/400145/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button