مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

357
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

506
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کیفیت آموزشی و پژوهشی گروه های آموزشی علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی مازندران با استفاده از ارزیابی درونی در دو سال متوالی

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 28

چکیده

 مقدمه: ارتقای مستمر کیفیت آموزش و پژوهش و نیز اعتبار هر دانشگاه مستلزم وجود سازوکارهای مناسب برای سنجش کیفیت و اعتبار است. ارزیابی درونی یکی از ابزارهایی است که به طور سیستماتیک می تواند وضعیت آموزش و پژوهش هر دانشگاه را برای رسیدن به شرایط استاندارد بسنجد. مطالعه حاضر با هدف بررسی کیفیت آموزشی و پژوهشی گروه های آموزشی علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی مازندران با استفاده از ارزیابی درونی در دو سال متوالی تحصیلی انجام شد. روش ها: این پژوهش توصیفی-مقطعی در گروه های آموزشی علوم پایه دانشکده های پزشکی, داروسازی, بهداشت و پرستاری مامایی نسیبه ساری دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال های تحصیلی 95-94 و 96-95 به انجام رسید. ابتدا داده های مربوط به 8 حوزه ارزیابی درونی از طریق چک لیست ارزیابی درونی که مورد تایید وزارت بهداشت و درمان بود, جمع آوری شد و سپس وضعیت گروه ها در 8 حوزه ارزیابی درونی (رسالت و اهداف گروه, دوره های آموزشی و برنامه های درسی و غیردرسی, هیئت علمی, دانشجو, راهبردهای یادگیری/ یاددهی, امکانات و تجهیزات آموزشی, پایان نامه ها, فرصت های مطالعاتی و سمینارها و حوزه دانش آموختگان) در رابطه با استاندارد هشت گانه به تفکیک حوزه ها در دانشکده و نیز به صورت کل در دانشگاه در دو سال متوالی تحصیلی تعیین شد. نتایج با استفاده از نرم افزار آماری SPSS با تاکید بر آمارهای توصیفی (محاسبه درصد میانگین امتیازات) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: وضعیت 8 حوزه در گروه های آموزشی علوم پایه نسبتا مطلوب بود. محاسبه امتیاز کل گروه های آموزشی به تفکیک دانشکده نشان داد که امتیاز کل ارزیابی درونی دانشکده بهداشت از 66/13 به 64/21 درصد و دانشکده داروسازی از 69/03 به 68/13 درصد کاهش یافت. دانشکده پرستاری-مامایی ساری از 66/13 به 70/05 درصد و گروه های علوم پایه دانشکده پزشکی از 60/44 به 63/32 درصد افزایش پیدا کرد. نتایج نشان داد که بالاترین مطلوبیت در سطح دانشگاه (سال های 95-94 و 96-95) به ترتیب در حوزه های هیئت علمی 76/77 درصد و راهبردهای یادهی/ یادگیری 73/38 درصد بود. نتیجه گیری: اگرچه بیشتر حوزه ها در سطح نسبتا مطلوب بودند اما راه زیادی تا بهبود کیفیت آموزش وجود دارد که این امر به واسطه رفع نواقص و کاستی ها در حوزه های مختلف آموزش محقق خواهد شد. بنابراین, انجام دوره ای ارزیابی درونی می تواند به گروه های آموزشی در رسیدن به اهداف بلند مدت در راستای ارتقای کیفیت آموزشی کمک نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صادقی محلی، فروزان، صادقی محلی، نسیم، خالق زاده آهنگر، حسین، عمویی، فتانه، و محمودی، الهه. (1398). بررسی کیفیت آموزشی و پژوهشی گروه های آموزشی علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی مازندران با استفاده از ارزیابی درونی در دو سال متوالی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 11(1 )، 20-28. SID. https://sid.ir/paper/400338/fa

    Vancouver: کپی

    صادقی محلی فروزان، صادقی محلی نسیم، خالق زاده آهنگر حسین، عمویی فتانه، محمودی الهه. بررسی کیفیت آموزشی و پژوهشی گروه های آموزشی علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی مازندران با استفاده از ارزیابی درونی در دو سال متوالی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1398؛11(1 ):20-28. Available from: https://sid.ir/paper/400338/fa

    IEEE: کپی

    فروزان صادقی محلی، نسیم صادقی محلی، حسین خالق زاده آهنگر، فتانه عمویی، و الهه محمودی، “بررسی کیفیت آموزشی و پژوهشی گروه های آموزشی علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی مازندران با استفاده از ارزیابی درونی در دو سال متوالی،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 11، no. 1 ، pp. 20–28، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/400338/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button