مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,375
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

506
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی کارورزی زایمان دانشجویان کاردانی مامایی: مقایسه دو روش دفترچه ثبت مهارت های عملکردی و چک لیست

صفحات

 صفحه شروع 128 | صفحه پایان 133

چکیده

 مقدمه: روش های ارزشیابی مختلفی برای مهارت های بالینی معرفی شده است. در واحدهای بالینی, استفاده ازچک لیست و دفترچه ثبت مهارت های عملکردی رایج است. هدف از این مطالعه, مقایسه نمرات عملکرد و رضایت دانشجویان در روش های ارزشیابی با چک لیست و استفاده از دفترچه ثبت مهارت های عملکردی در کارورزی زایمان دانشجویان مامایی بود. روش ها: در مطالعه ای پیش تجربی که در دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب (س) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نیم سال اول 1384 انجام شد, کلیه دانشجویان ترم چهارم کاردانی مامایی (21 نفر) مورد مطالعه قرار گرفتند. کلیه مهارت هایی که باید دانشجو کسب نماید در دفترچه ثبت مهارت های عملکردی (Log book) تهیه و در اختیار مربیان و دانشجویان قرار گرفت تا بطور روزانه نوع مهارت کسب شده و نمره مربوطه دانشجویان در آن ثبت شود. بطور همزمان مربیان با روش معمول چک لیست, دانشجویان را ارزشیابی کردند. نمرات دانشجویان با نرم افزار SPSS به صورت توزیع فراوانی و میانگین و انحراف معیار تجزیه و تحلیل, و برای مقایسه ها از آزمون های t و مجذور کای استفاده شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات کسب شده در روش دفترچه ثبت مهارت های بالینی 16.33 ± 0.77 و در روش چک لیست 17.88 ± 0.41 بود که اختلاف معنی دار آماری داشت. کلیه دانشجویان در ابتدا از روند ارزشیابی جدید کاملا رضایت داشتند ولی پس از رویت, نمره رضایت آنها 85.71 درصد بود. رضایت دانشجویان از روش های ارزشیابی اختلاف معنی داری داشت که از ثبت مهارت های عملکردی رضایت بیشتری داشتند. نتیجه گیری: استفاده از دفترچه ثبت مهارت های بالینی برای کارورزی زایمان با رضایت بیشتر دانشجویان مامایی همراه بود و ارزشیابی عینی تری را فراهم می ساخت. به هر حال, بکارگیری آن نیاز به انجام اصلاحات و مطالعات وسیع تر در سایر مراکز آموزشی دارد

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آژ، نضال. (1385). ارزشیابی کارورزی زایمان دانشجویان کاردانی مامایی: مقایسه دو روش دفترچه ثبت مهارت های عملکردی و چک لیست. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 6(2 (پیاپی 16))، 128-133. SID. https://sid.ir/paper/400671/fa

    Vancouver: کپی

    آژ نضال. ارزشیابی کارورزی زایمان دانشجویان کاردانی مامایی: مقایسه دو روش دفترچه ثبت مهارت های عملکردی و چک لیست. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1385؛6(2 (پیاپی 16)):128-133. Available from: https://sid.ir/paper/400671/fa

    IEEE: کپی

    نضال آژ، “ارزشیابی کارورزی زایمان دانشجویان کاردانی مامایی: مقایسه دو روش دفترچه ثبت مهارت های عملکردی و چک لیست،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 6، no. 2 (پیاپی 16)، pp. 128–133، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/400671/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا