مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,437
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

736
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه استقامت قلبی- عروقی در کودکان دچار اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی با و بدون اختلال هماهنگی حرکتی و کودکان سالم

صفحات

 صفحه شروع 32 | صفحه پایان 38

چکیده

 مقدمه: اختلال نقص توجه/ بیش فعالی الگوی پایدار بی توجهی یا بیش فعالی و رفتارهای تکانشی است. یکی از اختلال های همراه آن, اختلال هماهنگی حرکتی است.هدف: مقایسه آمادگی قلبی- عروقی در کودکان دچار اختلال نقص توجه/ بیش فعالی با و بدون اختلال هماهنگی حرکتی با کودکان سالم.مواد و روش ها: روش مطالعه از نوع توصیفی مقایسه ای بود. آزمودنی ها 45 کودک پسر در محدوده سنی 9-7 سالگی بودند که 30 نفر از آنها به مراکز دولتی و خصوصی سرپایی روانپزشکی کودک و نوجوان مراجعه کرده و به صورت غیر تصادفی هدف دار انتخاب شده بودند.15 کودک سالم, به صورت تصادفی از مدرسه های شهر رشت بودند. جهت تشخیص Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) و Developmental motor coordination Disorder (DCD) مصاحبه بالینی بر اساس ملاک های (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder) DSM-IV توسط فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان انجام شد. برای اندازه گیری آمادگی قلبی- عروقی از آزمون 6 دقیقه پیاده روی استفاده شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS- 16.0 تحلیل شد. برای تعیین معنی دار بودن تفاوت متغیرها از نظر آماری در سه گروه از آزمون ANOVA و برای نشان دادن تفاوت گروه ها از آزمون تعقیبی دانکن استفاده شد. از نظر آماری میزان P کمتر از 0.05 معنی دار تلقی شد.نتایج: مقایسه آماری استقامت قلبی- عروقی بین سه گروه کودکان دچار ADHD با و بدون DCD و کودکان سالم نشان داد که کودکان ADHD با و بدون DCD استقامت قلبی- عروقی پایین تری نسبت به کودکان سالم دارند (P=0.0001). استقامت قلبی- عروقی در کودکان ADHD+DCD به طور معنی دار از کودکان ADHD کمتر بود (P<0.05).نتیجه گیری: کودکان دچار ADHD با و بدون DCD استقامت قلبی- عروقی پایین تری نسبت به کودکان سالم دارند. همراهی DCD با ADHD باعث ضعف بیشتر در آمادگی جسمی کودکان ADHD می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قندریزمجدی، زهرا، نورسته، علی اصغر، و کوشا، مریم. (1393). مقایسه استقامت قلبی- عروقی در کودکان دچار اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی با و بدون اختلال هماهنگی حرکتی و کودکان سالم. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 23(91)، 32-38. SID. https://sid.ir/paper/40092/fa

    Vancouver: کپی

    قندریزمجدی زهرا، نورسته علی اصغر، کوشا مریم. مقایسه استقامت قلبی- عروقی در کودکان دچار اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی با و بدون اختلال هماهنگی حرکتی و کودکان سالم. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان[Internet]. 1393؛23(91):32-38. Available from: https://sid.ir/paper/40092/fa

    IEEE: کپی

    زهرا قندریزمجدی، علی اصغر نورسته، و مریم کوشا، “مقایسه استقامت قلبی- عروقی در کودکان دچار اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی با و بدون اختلال هماهنگی حرکتی و کودکان سالم،” مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، vol. 23، no. 91، pp. 32–38، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/40092/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button