مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,099
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

597
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه مدل های بهره برداری از دانش در علوم پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 85

چکیده

 مقدمه: مدیریت دانش شامل تولید , انتشار و بهره برداری از دانش است و در سازمان های امروزین بهره برداری موثر از دانش یک چالش است. بنابراین, سوال اساسی این است که چه راههایی انگیزه استفاده از دانش را تقویت می کند. هدف: این مطالعه با هدف شناسایی فرآیند بهره برداری از دانش و مقایسه مدل های موجود در علوم پزشکی و تحلیل عوامل موثر بر بهره برداری از دانش انجام پذیرفت.مواد و روش ها: این پژوهش مرور منظم مقالات علمی است و براساس منابع اینترنتی منتشر شده طی سال های 2003-1997 و برخی مقالات معتبر سال های پیش تر در مورد بهره برداری از دانش به بررسی زوایای بهره برداری از دانش و مدل های علوم پزشکی می پردازد.نتایج: فرآیند بهره برداری ازدانش شامل 6 مرحله کسب, مستند سازی, انتقال, دریافت, درک و تصمیم گیری است. ابعاد بهره برداری از دانش عبارتند از منبع انتشار, محتوا, رسانه و کاربر. متقاضیان استفاده از دانش می توانند به ترتیب با روش استفاده ذهنی, استفاده ابزاری و یا استفاده راهبردی, مراحل بهره برداری از دانش را طی کنند. جهت بهره برداری علمی از دانش در علوم پزشکی, مدل های مختلفی وجود دارد: در مقایسه هشت مدل مختلف که در این مقاله شناسایی شده است, به این نتیجه می توان رسید که مدل کوهرد و مدل انستیتو کراس کنسر از سایر مدل ها وضعیت کامل تری دارند زیرا پنج عامل تاکید بر اصول علمی, ارتباط با ذینفع ها, کاربرد, تاثیر بر جامعه و سیاست گذاری در این دو مدل ملحوظ است.نتیجه گیری: بهره برداری از دانش به معنای دریافت دانش توسط گیرنده, درک آن و تاثیر بر کنش گیرنده دانش است. بهره برداری از دانش در علوم پزشکی مانند سایر علوم هنگامی به کامل ترین سطح خود می رسد که به بهره برداری و توسعه منجر شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آصف زاده، سعید، و فرزندی پور، مهرداد. (1383). مقایسه مدل های بهره برداری از دانش در علوم پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 13(52)، 71-85. SID. https://sid.ir/paper/40352/fa

    Vancouver: کپی

    آصف زاده سعید، فرزندی پور مهرداد. مقایسه مدل های بهره برداری از دانش در علوم پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان[Internet]. 1383؛13(52):71-85. Available from: https://sid.ir/paper/40352/fa

    IEEE: کپی

    سعید آصف زاده، و مهرداد فرزندی پور، “مقایسه مدل های بهره برداری از دانش در علوم پزشکی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، vol. 13، no. 52، pp. 71–85، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/40352/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button