مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,627
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بکارگیری راهکارهای مهارت خواندن در زبان فارسی و انگلیسی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 12

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 نتایج بسیاری از تحقیقات در زمینه مهارت خواندن نشان می دهد که تعدادی ازجنبه های مهارت خواندن از زبان به زبانی دیگر قابل انتقال می باشد. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین راهکارهای مهارت خواندن در زبانهای فارسی و انگلیسی است. در این پژوهش تعداد 57 آزمودنی که همگی دانشجویان رشته زبان انگلیسی دانشگاه علامه طباطبایی بودند شرکت داشتند. پس از برگزاری تست نلسون450 A تعداد 38 نفر از آزمودنیها که مهارت زبانی آنها در سطح پیشرفته بود انتخاب شدند. در مرحله بعد به آزمودنیها یک آزمون فارسی Cloze و سپس پرسشنامه ای که میزان استفاده از راهکارهای مهارت خواندن در زبان فارسی را مشخص می کرد داده شد. در مرحله سوم یک آزمون Cloze به زبان انگلیسی و پرسشنامه ای مشابه مرحله دوم اما به زبان انگلیسی به آزمودنیها داده شد. پس از تحلیل آماری داده ها مشخص گردید که از میان 17 راهکار خواندن که در طبقه بندی مثبت تلقی می شدند، شش راهکار بیشترین کاربرد را در دو زبان فارسی و انگلیسی داشته و 10 راهکار نیز کاربرد متوسط داشتند. از میان 8 راهکار منفی، 6 راهکار کاربرد متوسط و دو راهکار به ندرت مورد استفاده قرار می گرفتند. ضریب همبستگی بین نتایج آزمونهای Cloze در فارسی وانگلیسی 0.60 بود. پژوهشگر پس از بررسی نتایج و تحلیل آماری داده ها نتیجه گرفت که راهکارهای خواندن از زبانی به زبان دیگر قابل انتقال می باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بیرجندی، پرویز. (1380). بکارگیری راهکارهای مهارت خواندن در زبان فارسی و انگلیسی. مجله علوم انسانی، 8(3)، 1-12. SID. https://sid.ir/paper/406183/fa

    Vancouver: کپی

    بیرجندی پرویز. بکارگیری راهکارهای مهارت خواندن در زبان فارسی و انگلیسی. مجله علوم انسانی[Internet]. 1380؛8(3):1-12. Available from: https://sid.ir/paper/406183/fa

    IEEE: کپی

    پرویز بیرجندی، “بکارگیری راهکارهای مهارت خواندن در زبان فارسی و انگلیسی،” مجله علوم انسانی، vol. 8، no. 3، pp. 1–12، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/406183/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button