مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,106
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,006
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر تعامل مناسب معلم بر دانش آموز دارای لکنت: یک مطالعه تک عضوی

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 71

چکیده

 هدف: یکی ازشایع ترین اختلالات گفتار, ناروانی گفتار است که ممکن است به شکل ناروانی طبیعی و یا ناروانی غیرطبیعی مانند لکنت ظاهر شود. یکی از رویکردهایی که برای کودکان مبتلا به لکنت مدرسه رو ممکن است مفید باشد, چگونگی تعامل معلم با کودک است. هدف این مطالعه بررسی اثر تعامل مناسب کودک و معلم بر لکنت دانش آموز است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه تک عضوی با طرح AB درباره تاثیر تعامل مناسب معلم بر شدت لکنت, نگرش نسبت به لکنت و کفایت ارتباطی در کلاس درس در یک دانش آموز دارای لکنت می باشد که در آن از درصد هجاهای لکنت شده (Percent of Stuttered Syllables; SS%), ابزار سنجش شدت لکنت-4 (Stuttering Severity Instrument-fourth edition; SSI4), آزمون نگرش ارتباطی (The Communicative Attitude Test; CAT) و آزمون ارزیابی معلم از کفایت ارتباطی دانش آموز (The Teacher Assessment of Student Communicative Competence; TASCC) استفاده شده است. پس از یک دوره 6 جلسه ای گفتاردرمانی, مداخله مثبت معلم همراه با گفتاردرمانی به مدت 6 جلسه صورت گرفت. یک جلسه پیگیری نیز انجام شد. یافته ها: این مطالعه نشان داد که پس از مداخله مثبت معلم همراه با گفتاردرمانی, شدت لکنت دانش آموز از متوسط به خفیف رسید و نگرش وی نسبت به لکنت نیز از منفی به متوسط تغییر کرد. نتایج آزمون TASCC به صورت محسوسی طی درمان افزایش یافت. این نتایج در جلسه پیگیری حفظ شد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که استفاده از راهکارهای کمک کننده برای مدیریت کلاسی که دانش آموز مبتلا به لکنت در آن حضور دارد, در کاهش رفتارهای اولیه و ثانویه, و بهبود نگرش دانش آموز دارای لکنت موثر است. شواهد بیشتر به مطالعات گسترده تری نیاز دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خمبری، حسنیه، علی زاده، مریم، جلایی، شهره، و احمدی، اکرم. (1399). بررسی تاثیر تعامل مناسب معلم بر دانش آموز دارای لکنت: یک مطالعه تک عضوی. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 9(4 )، 61-71. SID. https://sid.ir/paper/409298/fa

    Vancouver: کپی

    خمبری حسنیه، علی زاده مریم، جلایی شهره، احمدی اکرم. بررسی تاثیر تعامل مناسب معلم بر دانش آموز دارای لکنت: یک مطالعه تک عضوی. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1399؛9(4 ):61-71. Available from: https://sid.ir/paper/409298/fa

    IEEE: کپی

    حسنیه خمبری، مریم علی زاده، شهره جلایی، و اکرم احمدی، “بررسی تاثیر تعامل مناسب معلم بر دانش آموز دارای لکنت: یک مطالعه تک عضوی،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 9، no. 4 ، pp. 61–71، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/409298/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button