مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

484
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

645
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر دو روش آموزش واتساپ و لوح فشرده بر سواد سلامت و رفتار زنان میانسال در مورد روش های غربالگری سرطان پستان

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 22

چکیده

 مقدمه: سواد سلامت سرطان توانایی جست و جو, درک و استفاده از اطلاعات بهداشتی بوده و نقش مهمی در استفاده از اطلاعات پیشگیرانه و غربالگری دارد. از آن جا که اطلاعات اندکی در دست است که بهترین روش آموزشی جهت آموزش سرطان پستان چیست, این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو روش آموزش واتساپ و لوح فشرده بر سواد سلامت و رفتار زنان میانسال در مورد روش های غربالگری سرطان پستان بود. روش بررسی: این یک کارآزمایی کارآزمایی کنترل شده تصادفی بود که در آن 154 زن میانسال (40-59 سال) وارد و به طور تصادفی در دو گروه آموزش مجازی (واتساپ) و استفاده از لوح فشرده قرار گرفتند. به گروه آموزش لوح فشرده, یک لوح حاوی اطلاعات, فیلم و تصاویر مربوط به روش های غربالگری سرطان پستان داده شد. زنان در گروه واتساپ به مدت دو هفته هر روز اطلاعات مشابهی را دریافت می کردند. از زنان قبل از مداخله و پس از سه ماه درخواست شد که پرسشنامه سواد سلامت و پرسشنامه سنجش رفتارهای غربالگری را تکمیل کنند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی مستقل, آزمون مجذور کای و آزمون ویلکاکسون استفاده شد. یافته ها: در مقایسه دو روش, نمره کل سواد سلامت سرطان پستان پس از مداخله (از 6/18 ± 1/79 و 7/17 ± 6/75 در گروه لوح فشرده و واتساپ در ابتدا) به (9/11 ± 7/94 و 17 ± 5/85 در گروه لوح فشرده و واتساپ) بهبود یافت و نتایج معنادار شد (0/0001>p). این الگو برای همه حوزه های سواد سلامت سرطان پستان از جمله دسترسی, خواندن, درک, ارزیابی و تصمیم گیری اتفاق افتاده است. اگرچه خودآزمایی پستان در دو گروه به طور قابل توجهی بهبود یافته بود, اما معاینه بالینی پستان و ماموگرافی کمی بهبود یافته بود که به حد معنی داری نرسید. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش می تواند سواد سلامت و همچنین رفتار زنان میانسال در مورد روش های غربالگری سرطان پستان را به طور قابل توجهی بهبود بخشد, اما در رابطه با مقایسه دو روش آموزشی, اثر لوح فشرده بیشتر بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رجبی، ریحانه، عابدی، پروین، عربان، مرضیه، و مراغی، الهام. (1400). مقایسه تاثیر دو روش آموزش واتساپ و لوح فشرده بر سواد سلامت و رفتار زنان میانسال در مورد روش های غربالگری سرطان پستان. بیماریهای پستان ایران، 14(3 (پیاپی 54) )، 12-22. SID. https://sid.ir/paper/410914/fa

    Vancouver: کپی

    رجبی ریحانه، عابدی پروین، عربان مرضیه، مراغی الهام. مقایسه تاثیر دو روش آموزش واتساپ و لوح فشرده بر سواد سلامت و رفتار زنان میانسال در مورد روش های غربالگری سرطان پستان. بیماریهای پستان ایران[Internet]. 1400؛14(3 (پیاپی 54) ):12-22. Available from: https://sid.ir/paper/410914/fa

    IEEE: کپی

    ریحانه رجبی، پروین عابدی، مرضیه عربان، و الهام مراغی، “مقایسه تاثیر دو روش آموزش واتساپ و لوح فشرده بر سواد سلامت و رفتار زنان میانسال در مورد روش های غربالگری سرطان پستان،” بیماریهای پستان ایران، vol. 14، no. 3 (پیاپی 54) ، pp. 12–22، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/410914/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button