مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

425
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

119
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش خودمدیریتی تیمی بر کنترل قندخون کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک

صفحات

 صفحه شروع 1212 | صفحه پایان 1222

چکیده

 مقدمه و هدف: از آنجاییکه دیابت نوع1 یک بیماری مزمن و بدون درمان قطعی است, یکی از اهداف مهم سیستم سلامت افزایش خودتوانمندی بیماران در کنترل قندخون و مدیریت بیماری می باشد. با توجه به انجام مطالعات محدود در این گروه سنی, مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیرآموزش خودمدیریتی تیمی بر کنترل قندخون کودکان و نوجوانان دیابتی نوع1 انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی, 32 بیمار مبتلا به دیابت نوع یک 18-6 سال وارد مطالعه شدند. در ابتدا HbA1c بیماران اندازه گیری و آموزش های خودمدیریتی توسط تیم درمان ارایه شد. از بیماران درخواست شد که علت افزایش یا کاهش قندخون و میزان قندخون را یادداشت نمایند. این برنامه به مدت 3 ماه و در 6 جلسه تداوم داشت. در نهایت سطح HbA1c, میزان نوسانات قندخون, دفعات افت قندخون و بستری بیمار و دوز انسولین روزانه قبل و بعد از مطالعه با یکدیگر مقایسه شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 18 آنالیز شدند. یافته ها: میانگین سن شرکت کنندگان 5/0± 59/12 سال بود. میانگین سطح HbA1c قبل از برنامه mg/dl 40/96± 0/10 و بعد از آن mg/dl 35/85± 0/9 بود که این اختلاف میانگین معنی دار بود (0/05>P). دوز انسولین کوتاه اثر در پایان طرح به طور معنی داری کاهش (0/05>P) و دوز انسولین طولانی اثر افزایش یافت (0/05>P). تعداد دفعات بستری و ایجاد هیپوگلیسمی تفاوت معنی داری را قبل و بعد از مطالعه نشان نداد (0/05

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مروج، حسین، عابدی، سارا، قربانی، عبدالحسین، یزدانی، نگار، امیرحکیمی، انیس، و ایلخانی پور، هما. (1399). تاثیر آموزش خودمدیریتی تیمی بر کنترل قندخون کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک. پرستاری دیابت، 8(4 )، 1212-1222. SID. https://sid.ir/paper/412464/fa

Vancouver: کپی

مروج حسین، عابدی سارا، قربانی عبدالحسین، یزدانی نگار، امیرحکیمی انیس، ایلخانی پور هما. تاثیر آموزش خودمدیریتی تیمی بر کنترل قندخون کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک. پرستاری دیابت[Internet]. 1399؛8(4 ):1212-1222. Available from: https://sid.ir/paper/412464/fa

IEEE: کپی

حسین مروج، سارا عابدی، عبدالحسین قربانی، نگار یزدانی، انیس امیرحکیمی، و هما ایلخانی پور، “تاثیر آموزش خودمدیریتی تیمی بر کنترل قندخون کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک،” پرستاری دیابت، vol. 8، no. 4 ، pp. 1212–1222، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/412464/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button