مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

514
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

622
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی توان بخشی شناختی بر کفایت اجتماعی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان تیزهوش

صفحات

 صفحه شروع 189 | صفحه پایان 197

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی توانبخشی شناختی بر کفایت اجتماعی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان تیزهوش انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی است و برای جمع آوری داده ها از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه آزمایش و یک گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر تیزهوش دوره اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند که از بین آنها, 40 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 60 دقیقه تحت آموزش توانبخشی شناختی قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل کفایت اجتماعی (فنلر و همکاران, 1990) و اضطراب اجتماعی (کانور و همکاران, 2000) بودند که در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون مورد استفاده قرار گرفتند. تجزیه وتحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامه از طریق نرم افزار spss-v23 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس و تحلیل کوواریانس چندمتغیره) انجام گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که مداخله به کار رفته در این پژوهش می توانند به طور معناداری باعث افزایش کفایت اجتماعی و کاهش اضطراب اجتماعی در دانش آموزان تیزهوش شد. نتیجه گیری: بنابراین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که برنامه توانبخشی شناختی می تواند به عنوان روشی مناسب در افزایش کفایت اجتماعی و کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان تیزهوش به کار رود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    راکبی، نازنین، و رضایی، سعید. (1399). اثربخشی توان بخشی شناختی بر کفایت اجتماعی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان تیزهوش. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 4(3 )، 189-197. SID. https://sid.ir/paper/412478/fa

    Vancouver: کپی

    راکبی نازنین، رضایی سعید. اثربخشی توان بخشی شناختی بر کفایت اجتماعی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان تیزهوش. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت[Internet]. 1399؛4(3 ):189-197. Available from: https://sid.ir/paper/412478/fa

    IEEE: کپی

    نازنین راکبی، و سعید رضایی، “اثربخشی توان بخشی شناختی بر کفایت اجتماعی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان تیزهوش،” سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، vol. 4، no. 3 ، pp. 189–197، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/412478/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button