Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    370
  • دانلود: 

    446
چکیده: 

هدف: مفهوم عادت واره غذایی شامل: علایق، سلایق، تمایلات، ارزش ها، نگرش و عادات غذایی افراد می-باشد. این مقاله با هدف بررسی عادت واره های غذایی و عوامل مرتبط با آن در ساکنان شهر سنندج انجام شده است. روش: جامعه آماری این تحقیق شامل ساکنان شهر سنندج بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 576 نفر از آن ها انتخاب شد. جهت انجام تحقیق و گردآوری داده ها نیز از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه بهره گرفته شد. یافته ها: نتایج به دست آمده بیانگر آن است که میزان عادت واره شهروندان در سطح متوسط و متوسط به بالا قرار دارد. نتایج تبیینی تحقیق نیز حاکی از آن است که میزان همبستگی بین سرمایه اقتصادی و عادت واره غذایی برابر با 0. 559 است و متغیر مستقل «سرمایه اقتصادی» به تنهایی حدود 31 درصد از تغییرات عادت واره غذایی عاملان اجتماعی را تبیین می کند. نتایج تحلیل رابطه عادت واره غذایی و متغیرهای جمعیت شناختی نیز بیانگر آن است که عادت واره غذایی فقط با متغیرهای سن و وضعیت تاهل رابطه مستقیم معنادار دارد و با دیگر متغیرها (مذهب، تحصیلات و جنسیت) رابطه معنادار ندارد. نتیجه گیری: بنابراین نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین سرمایه اقتصادی و عادت واره غذایی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و سرمایه اقتصادی یکی از عوامل موثری است که در زمینه عادت واره غذایی نقش مهمی را ایفا می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 370

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 446 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    10-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    512
  • دانلود: 

    501
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف، تاثیر فرا هیجان بر تنظیم هیجانات با واسطه گری خود شفقتی نوجوانان انجام گرفت. روش: روش این پژوهش مقطعی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران در سال 1398 تشکیل دادند که از میان آن ها، تعداد 420 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسش نامه فراهیجان (میتمنسگرابر و همکاران)، پرسش نامه شفقت خود (نف) و تنظیم هیجانی (گارنفسکی و کرایج). به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-V23 و Lisrel-V8. 8 استفاده گردید همچنین داده ها با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که مدل با داده های این پژوهش، برازش مناسب را دارد. همچنین نتایج نشان داد که فرا هیجان تنظیم هیجانات و خود شفقتی نوجوانان تاثیر مثبت و معناداری دارد. تنظیم هیجانات بر خود شفقتی نوجوانان تاثیر مثبت دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که فرا هیجان بر تنظیم هیجانات نوجوانان با واسطه گری خود شفقتی تاثیر مثبت و معناداری دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 512

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 501 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    18-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    542
  • دانلود: 

    628
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی اثربخشی پروتکل روان درمانی معنوی به شیوه گروهی بر روی علایم، عوامل شناختی و وسواس مذهبی بزرگسالان مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی بود. روش: پژوهش حاضر که در سال 1398 انجام شد، از نوع شبه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه آماری شامل 25 نفر از بزرگسالان مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی غیر بستری در بیمارستان روزبه شهر تهران بودند که 5 نفر در یک گروه به صورت داوطلبانه و نمونه-گیری در دسترس انتخاب شدند و در 12 جلسه روان درمانی معنوی شرکت کردند. ابزار سنجش پرسشنامه های وسواس فکری-عملی ییل براون، وسواس مذهبی پین، باورهای وسواسی (OBQ-44) و آمیختگی فکر-عمل بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 21 تحلیل شدند و مقدار d Cohenchr('39') s و r محاسبه شد. یافته ها: افراد گروه نمونه، زن و با میانگین سنی 6/42 و میانگین سال های تحصیل 8/12 بودند. از نظر شدت وسواس فکری عملی آنها در سطح متوسط (بالینی) قرار داشتند. میانگین و انحراف معیار خرده مقیاس ها در مرحله پس از درمان در مقایسه با مرحله قبل از درمان کاهش یافته است. با توجه به مقدار d Cohenchr('39') s و r، روان درمانی معنوی به شیوه گروهی در بیماران بزرگسال مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی، بر روی متغیرهای پژوهش حاضر اندازه اثر قابل قبولی را نشان داد. نتیجه گیری: روان درمانی معنوی به شیوه گروهی می تواند علایم، باورهای وسواسی، آمیختگی فکر-عمل و وسواس مذهبی بزرگسالان مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی را کاهش دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 542

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 628 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    26-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    511
  • دانلود: 

    610
چکیده: 

هدف: خانواده به عنوان اولین رکن تربیت شناخته شده است و نقش بی بدیلی در پرورش جنبه های مختلف فردی و اجتماعی فرزند دارد. به گونه ای که آثار تربیت تا پایان عمر مشهود است. بر این اساس؛ مکاتب گوناگون در زمینه تربیت و اصلاح مسایل تربیت به نظریه پردازی پرداخته اند. در این بین بعضی با رویکردی نو به مسایل خانواده نگریسته اند. از طرفی امام رضا (ع) با لقب عالم آل محمد (ص) راهبر عملی تربیت بوده است. در این پژوهش، با دید میان رشته ای تلاش شده است سیره امام رضا (ع) در خانواده و تربیت فرزند با تاملی بر رویکردهای نوین؛ به عنوان هدف مورد مطالعه قرار گیرد. روش: این پژوهش با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی؛ از نوع تحلیل مفهومی، ابتدا به بررسی رویکردهای نوین و سیره امام رضا (ع) در خانواده و تربیت فرزند پرداخته و سپس برآیند تطبیق جهت گیری های مختلف در این زمینه بیان شده است. یافته ها: یافته ها نشان داد که چهار شاخص کرامت انسانی، تربیت اجتماعی، رعایت تفاوت انسان ها و گفت وگو از مواردی است که در دیدگاه ستیر، مینوچین و امام رضا (ع) مشترک است. در بحث تفاوت؛ ستیر به شکوفا شدن انسان بسنده نموده، ولی با فهمی که از سیره امام رضا (ع) برآمد؛ وی به شکوفایی استعدادها بسنده ننموده و کمال و تعالی انسان را خواهان است. در دیدگاه ستیر خانواده به عنوان کارخانه انسان سازی معرفی شده است، ولی فهم سیره امام رضا (ع) نشان داد خانواده مکانی است که فرزندان بر اساس شایستگی های خود و تربیت صحیح رشد می کنند. نتیجه گیری: رویکردهای نوین بیشتر بر درمان مسایل و مشکلات متمرکز است، در حالیکه در سیره امام رضا (ع) بیشتر جنبه پیش گیری بارز است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 511

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 610 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    34-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    476
  • دانلود: 

    634
چکیده: 

هدف: هدف از انجام این پژوهش تعیین میزان اثربخشی گروه درمانی با رویکرد یکپارچه توحیدی بر دل زدگی زناشویی زنان متاهل، می باشد. روش: پژوهش حاضر در قالب یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و پی گیری یک ماهه انجام شد. افراد انتخاب شده به روش جایگزینی تصادفی در دو گروه 12 نفره شامل گروه آزمایشی و گروه گواه قرار گرفتند. قبل از شروع مداخله های درمانی، برای هر دو گروه آزمون دل زدگی زناشویی در پاییز (1394) اجرا شد. پس از آن، برای گروه آزمایشی 10 جلسه گروه درمانی یکپارچه توحیدی و برای گروه کنترل نیز 10 جلسه گفتگوی آزاد انجام شد. پس از پایان مداخله درمانی و یک ماه بعد برای پی گیری، مجددا هر دو گروه مقیاس فوق را که ابزار اندازه گیری پژوهش حاضر بود، تکمیل نمودند. جامعه آماری 24، نفر از زنان متاهل مراجعه کننده به مرکز مشاوره خانواده پیوند انجمن اولیاء و مربیان شهرستان نقده به عنوان نمونه در دسترس مورد مطالعه قرار گرفتند. این افراد از بین کسانی انتخاب شدند که به خاطر مشکلات خانوادگی و اختلاف با همسر به این مرکز مشاوره مراجعه کرده بودند و در مقیاس دل زدگی زناشویی نمره بالایی گرفته بودند. تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و با بهره گیری از نسخه 24 نرم افزار آماری SPSS تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که میزان دل زدگی زناشویی در گروه آزمایشی بعد از مداخله گروه-درمانی یکپارچه توحیدی به طور معناداری پایین تر از گروه گواه است (01/0). لذا با توجه به یافته ها، موثر بودن گروه درمانی یکپارچه توحیدی تایید شد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش و موثر بودن گروه درمانی یکپارچه توحیدی، و متناسب بودن آن با فرهنگ و مذهب کشور ما پیشنهاد می شود، مشاوران خانواده برای کاهش مشکلات خانوادگی و دل زدگی زناشویی، از این رویکرد استفاده نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 476

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 634 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    41-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    192
  • دانلود: 

    229
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل پیش بینی رهبری فضیلت گرا بر اساس متغیرهای مدیریتی، ساختاری، زمینه ای و رفتاری انجام پذیرفت. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع داده، کمی بود. روش: جامعه آماری شامل، تمامی دبیران مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهرستان ساوه به تعداد 905 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه، از روش جدول کرجسی و مورگان استفاده شد و تعداد 270 نفر از دبیران مقطع متوسطه شهرستان ساوه به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. گردآوری داده ها به دو روش اسنادی و میدانی (پرسش نامه استاندارد و محقق ساخته) انجام پذیرفت. در تحقیق کنونی، به منظور تعیین روایی پرسش نامه از روایی ظاهری، محتوایی و سازه استفاده شد و برای تعیین پایایی، از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده که همگی مورد تایید قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها، از آزمون های الگویابی معادلات ساختاری و آزمون تی تک گروهی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مولفه های متغیرهای مدیریتی، ساختاری، زمینه ای و رفتاری، عوامل پیش بینی کننده رهبری فضیلت گرا می باشند. نتیجه گیری: بر اساس الگوی رهبری فضیلت گرا، رهبران و مدیران مدارس باید فضایلی همچون شجاعت، عدالت، انسانیت، دور اندیشی، قضاوت صحیح، اعتدال و میانه روی را در رفتارها، نگرش ها، مهارت و شایستگی های خود توسعه دهند تا بر پایه آنها بتوانند در مواجهه با خطرات محیطی با خلاقیت و نوآوری عمل کنند، به عقاید و ایده های شخصی معلمان احترام بگذارند، فعالیت های مستمر و بلند مدت آموزشی را مورد توجه قرار دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 192

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 229 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    48-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    364
  • دانلود: 

    477
چکیده: 

هدف: توسعه منابع انسانی یکی از مهمترین اهداف سازمان های پیشرو در جهان است. یکی از این سازمان ها، دانشگاه علوم پزشکی استان ها و مراکز تابعه هستند که مسوول اعمال اقدامات حاکمیت بالینی و حفظ سلامت جامعه را بر عهده دارند. هدف از تحقیق حاضر، ارایه مدل عوامل موثر بر توسعه منابع انسانی اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان است. روش: تحقیق حاضر از نوع آمیخته و از تحقیقات کاربردی است. داده های لازم در مرحله کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته توسط آگاهان کلیدی و در مرحله کمی از طریق پرسش نامه محقق ساخته جمع آوری شد. این داده ها در مرحله کیفی به روش تحلیل محتوا و با استفاده از نرم افزار MAXQDA و در مرحله کمی با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم-افزار Smartpls تحلیل گردید. در نهایت 3 گروه توسعه منابع انسانی (با 3 مقوله و 13 زیرمجموعه)، عوامل علی (با 2 مقوله و 6 زیرمجموعه)، عوامل زمینه ای (با 3 مقوله و 11 زیرمجموعه) و عوامل مداخله گر (3 مقوله و 2 زیرمجموعه) شناسایی شدند. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون فرضیات نشان داد که عوامل مداخله گر و علی به ترتیب به میزان 176/0 و 718/0 بر روی توسعه منابع انسانی اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاثیر دارند. همچنین تاثیر عوامل زمینه ای مورد تایید قرار نگرفت. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش، توسعه منابع انسانی تمایل به ایجاد تغییر یا بهبود یادگیری، رفتار، عملکرد، مهارت های نگرشی و شناختی افراد دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 364

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 477 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    58-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    234
  • دانلود: 

    122
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مدیریت رفتار جنسی با تاکید بر آموزه های اسلامی بر منبع کنترل دختران نوجوان شکل گرفت. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دختران نوجوان شهر تهران در سال 1396 بودند که از میان آنها 30 نفر به صورت در دسترس انتخاب شده و به شکل تصادفی به دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه تقسیم شدند. آزمودنی های گروه آزمایش 8 جلسه آموزش مدیریت رفتار جنسی با تاکید بر آموزه های اسلامی را دریافت کردند. هر دو گروه در مرحله پیش آزمون و پس آزمون با استفاده پرسشنامه منبع کنترل راتر (1966) مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس تک متغیری استفاده شد. یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد، آموزش مدیریت رفتار جنسی می تواند منجر به افزایش منبع کنترل درونی شود. نتیجه گیری: مذهب به عنوان وسیله ای که ما را به یک قدرت برتر متصل می کند، می تواند حمایت کننده و افزایش دهنده سلامت روانی و احساس قدرتمندی فرد شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 234

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 122 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    63-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    986
  • دانلود: 

    677
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش تعیین رابطه طلاق عاطفی بر اساس مولفه های طرحواره های ناسازگار اولیه و سبک های دلبستگی با میانجی گری هوش هیجانی و ارایه الگویی برای آن بود. روش: روش پژوهش همبستگی از نوع اکتشافی متوالی و هدایت شده و جامعه آماری شامل کلیه زنان متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر تهران در سال 1398 بالغ بر 1854 نفر بود. حجم نمونه بر اساس نرم افزار آماری سمپل پاور (350 نفر) و با توجه به احتمال 20 درصد افت آزمودنی ها تعداد نمونه 372 نفر تعیین شد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی چندمرحله ای بطوری که (شهر تهران به پنج منطقه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز) تقسیم و سپس از هر منطقه تعداد پنج مرکز مشاوره انتخاب و از هر مرکز مشاوره تعداد 15 نفر از زنان متاهل انتخاب شد، به طور کلی از هر منطقه 75 زن متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه طلاق عاطفی گاتمن 2008، طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ فرم کوتاه 1988، مقیاس دلبستگی بزرگ سالان کولینز و رید 1990، هوش هیجانی باران 1997بود. داده ها با استفاده از نرم افزار spss و معادلا ت ساختاری smartpls تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که الگوی بدست آمده می تواند طلاق عاطفی را بر اساس سبک دلبستگی (653/0-=β ، 10/0=P) و طرحواره های ناسازگار اولیه (683/0-=β ، 10/0=P) با میانجی گری هوش هیجانی پیش بینی کند و از برازش مطلوبی برخوردار بود. مسیر مستقیم سبک دلبستگی (704/0=β ، 10/0=P) و طرحواره های ناسازگار اولیه (763/0=β ، 10/0=P) و هوش هیجانی (674/0-=β ، 10/0=P) بر طلاق عاطفی معنادار و مسیر غیرمستقیم نشان داد که سبک دلبستگی (691/0=β ، 10/0=P) و طرحواره های ناسازگار اولیه (734/0=β ، 10/0=P) با میانجیگری هوش هیجانی بر طلاق عاطفی شدت اثر مطلوبی داشته است. نتیجه گیری: به منظور ایجاد انسجام و خلق رابطه زناشویی رضایتبخش براساس شناخت هیجانات هر یک از زوجین و اصلاح طرحواره های ناسازگار اولیه و نوع سبک دلبستگی زوجین به تقابل عناصر درون روانی در جهت بهبود روابط زوج ها در طول ملاحظات درمانی پرداخت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 986

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 677 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    75-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    458
  • دانلود: 

    618
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان فراشناختی بر کاهش نشخوار ذهنی و اضطراب بیماران وسواس فکری انجام شد. روش پژوهش حاضر از لحاظ گردآوری داده ها روش آزمایشی از نوع شبه آزمایشی و طرح پژوهش آن طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود و ازلحاظ هدف در زمره پژوهش های بنیادی و از لحاظ روش در زمره پژوهش های کمی بود. جامعه مورد مطالعه عبارت بود از کلیه مراجعه کنندگان به کلینیک های مشاوره و روان شناختی منطقه 5 شهر تهران. روش نمونه گیری پژوهش حاضر نمونه گیری خوشه ای مرحله ای هدفمند بود. گروه حجم نمونه حاضر به استناد پژوهشهای پیشین 15 نفر برای هر گروه انتخاب شد که مجموعا 30 نفر بودند. جهت ارزیابی متغیر های وابسته پژوهش از بسته آموزشی درمان فراشناختی و دو پرسشنامه استفاده شد. آزمودنی ها در این پژوهش به مدت 8 هفته و 16 جلسه ی90 دقیقه ای تحت آموزش مهارت های فراشناختی قرار گرفتند پرسشنامه نشخوار فکری یوسفی (1384)، پرسشنامه اضطراب کانور (2000) مورد استفاده قرار گرفتند و جهت تشخیص بیماران وسواس فکری چک لیست وسواس فکری منطبق با آخرین ملاک های dsm5 مورد استفاده قرار گرفت. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که درمان فراشناختی موجب کاهش نشخوار ذهنی و اضطراب بیماران وسواس فکری شد. وقتی بیماران وسواس نسبت به مهارت ها، استعدادها، احساسات، باورها، نگرش ها و توانمندی های شناختی و اجتماعی آگاهی پیدا می کند و بر این اساس بر نشخوار ذهنی و اضطراب خود فایق می آیند در نتیجه عملکرد مناسبی دارند و با انجام دادن تکالیف در زمان مناسب و با کیفیت مناسب تجربه موفقیت در درمان را کسب می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 458

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 618 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    83-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    287
  • دانلود: 

    429
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر تحلیل پدیدارشناسانه چالش های محتوایی شخصیت های پویانمایی کودکان است. مواد و روش ها: روش تحقیق کیفی از نوع اکتشافی، با رویکرد پدیدارشناسانه است. جامعه پژوهش متشکل از متخصصان موضوعی در حوزه تولید پویانمایی است به روش نمونه گیری هدفمند است که با توجه به معیارهای ورود به پژوهش با 8 نفر به حد اشباع نظری داده ها رسید. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. اعتبار اطلاعات گردآوری شده از معیار ارزیابی لینکن و گوبا و روش دنزین و پاتون تائید شد (3-1). تجزیه وتحلیل داده ها استقرایی و با استفاده از روش هفت مرحله ای کولایزی انجام گرفت(4). یافته ها: یافته ها نشان داد چالش های شناسایی شده را در بعد محتوایی می توان در سه دسته ریختاری، پنداری و هویتی دسته بندی کرد. در بعد ریختاری(باز) مهندسی شخصیت، جادوی رنگ و سیاست های طراحی و در بعد پنداری عناصری چون ناهمزبانی، مبالغه پنداری، تعارض شناختی و چالش تفکر و در بعد هویتی، هویت فراحد، هویت کاذب، هویت نمادین و هویت جنسی از چالش های شناخته شده در زمینه محتوایی تولیدات پویانمایی کودکان هستند. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد یکی از چالش های اساسی توجه به ابعاد ریختاری محتوایی است؛ یکی از مولفه های مطرح در این زمینه باز مهندسی شخصیت پویانمایی است که طی آن فارغ از تناسب های صوری و زیبایی شناختی تفاوت های و ساختاریافته شخصیت های دارای تصویر پیشینی و همچنین ساختارشکنی برای تولید شخصیت های خلاقانه یک ضرورت است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 287

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 429 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    93-105
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    311
  • دانلود: 

    96
چکیده: 

هدف: هدف این پژوهش تبیین اصول، روشها و عوامل موثر در سبک ها و الگوی تربیتی عرفان عملی ملاصدرا می باشد. مواد و روش ها: در این پژوهش با بررسی متون مرتبط با عرفان عملی صدرا، مفاهیم مرتبط با اصول، روش ها و عوامل موثر در تربیت عرفانی شناسائی، و روشن شد که این مفاهیم در ارتباط منطقی با هم هستند و می تواند سبک و الگوی تربیتی و عرفانی ملاصدرا را تشریح و تبیین نماید. یافته ها: نتایج این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی شامل مهمترین اصول تربیتی مستخرج از آثار و تالیفات عرفانی ملاصدرا، که عبارتند از: دستیابی به معرفت نفس، رهایی قلب از لذات و تعلقات مادی، نگرش به تلازم برهان، عرفان و قرآن، تجلیه(تهذیب ظاهر)، تخلیه(تحول باطن)، مداومت بر افعال نیک جهت حصول ملکات حسنه، اعتدال، تدریجی بودن مراحل کمال نفس، عدالت تربیتی و نهایتا خردورزی جهت تعالی وجودی متربی، همچنین روش های تربیتی حاصل عبارتند از: درون نگری، ذکر خدا، رفع خواطر، بهره گیری از ادله سه گانه(برهان، قرآن و عرفان)در وصول به حقیقت، عادت فعال(تلقین به نفس-تحمیل به نفس)، اعطای بینش، فریضه سازی، مراقبه و محاسبه نفس، ریاضت، تکلیف به قدر توان متربی، تحصیل حکمت. نتیجه گیری: بر اساس یافته ها نهایتا عوامل تربیتی موثر در عرفان عملی ملاصدرا نیز شامل: حب عبودی، تأمل در قرآن کریم، تبعیت از انسان کامل(عالم ربانی)، والدین، معلم، متعلم، عبادات و ریاضات شرعی، حکمت و حریت و علم و معرفت شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 311

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 96 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    106-115
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    373
  • دانلود: 

    568
چکیده: 

هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی ترکیب زوج درمانی گاتمن و درمان ساختاری خانواده بر پیوستگی، انطباق پذیری و ارتباطات زوجین ناسازگار صورت گرفته است. مواد و روش ها: جامعه پژوهش شامل زوجین ناسازگار مراجعه کننده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش شهرستان بهبهان در نیمه اول سال 1398 می باشد که نمونه ای شامل 30 زوج از این جامعه با روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد و سپس گروه آزمایش 8 جلسه هر هفته یک جلسه در معرض درمان ترکیبی قرار گرفت. یافته ها: پس از پایان جلسات از هر دو گروه پس آزمون و 5/1 ماه بعد نیز تحت آزمون پیگیری قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل مقیاس پیوستگی و انطباق پذیری خانواده السون، پورتنر و بل و خرده-مقیاس سطح ارتباطات از پرسشنامه انریچ السون، فورنیر و دراکمن بود. دادها با استفاده از تحلیل کواریانس تک متغیری (آنکووا) و چندمتغیری (مانکووا) تحلیل شدند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که ترکیب زوج درمانی گاتمن و درمان ساختاری خانواده باعث بهبود معنادار پیوستگی، انطباق پذیری و ارتباطات زوجین ناسازگار شود (05/0>p). همچنین نتایج نشان داد که اثربخشی این رویکرد ترکیبی تا مرحله پیگیری تداوم داشته است. نتایج به دست آمده مبنی بر اثربخشی رویکرد مذکور به تفصیل مورد بحث قرار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 373

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 568 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    116-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    426
  • دانلود: 

    463
چکیده: 

هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی نقش مدیریت دانش در ارتقا سلامت سازمانی در بیمارستان های شهر تهران میباشد. مواد روش ها: جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مدیران بیمارستان های تهران بوده است و با توجه به فرمول کوکران در تعیین حجم جوامع آماری محدود تعداد نمونه آماری برابر 316 نفر تعیین گردید و در بازه زمانی نیمه نخست سال 1399 اقدام به جمع آوری نظرات این افراد گردیده است. یافته ها: بین متغیرهای مستقل و سلامت سازمانی، ارتباط مستقیم وجود دارد. همچنین می ِتوان گفت که بین مولفه های مدیریت دانش و سطح سلامت سازمانی در بیمارستان های شهر تهران، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با تقویت مؤلفه های مدیریت دانش در میان کارکنان، سلامت سازمانی آنان افزایش مییابد. مقدار همبستگی بین متغیرها نیز نشان میدهد که شدت رابطه بین دو متغیر ذخیره دانش و سلامت سازمانی به نسبت دیگر متغیرها بیشتر است. نتیجه گیری: همچنین با توجه به نتایج باید بیان نمود مولفه های مدیریت دانش در پیش بینی سلامت سازمانی سهم دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 426

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 463 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    123-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    221
  • دانلود: 

    238
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر استانداردسازی و بررسی ویژگی های روانسنجی ابزار سنجش تحول در دوره میانی کودکی (MDI) بود. مواد و روش ها: طرح پژوهش از نوع پژوهشهای آزمون سازی است. همچنین این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانش آموزان شهر تهران در مقطع ابتدایی (سن 6 تا 12 سال) در سال 1398 بودند. در این پژوهش 469 نفر به عنوان گروه نمونه به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش سنجش تحول دردوره میانی کودکی بود. برای تحلیل داده ها از اعتباریابی کلاسیک (آلفای کرونباخ و بازآزمایی)، تحلیل عاملی اکتشافی و شواهد همگرا استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد 5 عامل مقیاس در کل 89/53 درصد واریانس را تبیین می کردند. تحلیل پایایی آزمون نشان داد ضرایب آلفای کرونباخ خرده مقیاس ها بالاتر از 7/0است عامل انعطاف پذیری نیز بیشترین ضریب اعتبار را دارا بود. همچنین در تمام خرده مقیاس ها ضریب همبستگی پیرسون بین دو بار اجرا بالاتر از 85/0 بود. همبستگی بین خرده مقیاس های سنجش تحول در دوره میانی کودکی شواهد همگرای پرسشنامه را مورد تایید قرار داد. نتیجه گیری: براساس نتایج پژوهش شواهد پژوهشی از بررسی هم زمان و تلقی کردن هر پنج خرده مقیاس نسخه فارسی سنجش تحول در دوره میانی کودکی، حمایت می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 221

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 238 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    139-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    212
  • دانلود: 

    425
چکیده: 

هدف: هدف اصلی پژوهش، طراحی الگوی هوش استراتژیک مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران است. مواد و روش ها: روش پژوهش از نظر اهداف، کاربردی، از نظر داده کیفی و از نظر نوع مطالعه، داده بنیاد نوظهور است. براساس روش نمونه گیری آگاهانه از نوع هدفمند گلوله برفی و براساس اشباع نظری، تعداد15 نفر خبره انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه های اکتشافی است بعد از جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل آنان به صورت کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت گرفت که بر اساس تحلیل داده ها الگوی مناسب هوش استراتژیک ارائه گردید. یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که این الگو از دو بعد: عوامل درون سازمانی و عوامل برون سازمانی و 21 مؤلفه و206شاخص سازنده، تشکیل شده است که در مقایسه با سایر الگوها از اعتبار بیشتری برخوردار است؛ بنابراین به کارگیری و عملیاتی کردن الگوی مذکور می تواند به ارتقای کیفی مدیریت آموزش و پرورش، کمک به سزایی کند. نتیجه گیری: هوش استراتژیک تلاش استراتژیک یک سازمان برای اعمال هوشمندی در سازمان است. این امر به نوبه خود کارکنان سازمان را باهوش تر می کند، باعث کاهش نیروی کار می شود و در نهایت محصولات و خدمات خلاقانه تری تولید می کند که نیازهای مشتری را بهتر برآورده می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 212

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 425 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    151-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    465
  • دانلود: 

    502
چکیده: 

هدف: کیفیت خدمات آموزشی آموزش و پرورش نقش مهمی در ارتقای جامعه دارد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل سنجش کیفیت خدمات آموزشی آموزش وپرورش منطقه هفت شهر تهران انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کمی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش مدیران، معاونین دبیران و کارشناسان منطقه هفت آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1398بودند که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 385 نفر برآورد که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. داده ها با پرسشنامه محقق ساخته 29 گویه های گردآوری که روایی محتوایی آن با نظر متخصصان و روایی سازه آن با روش تحلیل عاملی اکتشافی تایید و پایایی کلی آن با روش آلفای کرونباخ 0/76 محاسبه شد. برای تحلیل داده ها از روش های تحلیل عاملی کشاقی و مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزارهای 23-SPSS و 88-LISREL استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتانی نشان داد که مدل سنجش کیفیت خدمات آموزشی آموزش و پرورش دارای پنج عامل مدیریت سازمان ساختار سازمان، منابع انسانی، برنامه ریزی جامع و مدیریت کیفیت بود. نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل سنجش کیفیت خدمات آموزشی آموزش و پرورش برازش مناسبی داشت و هر پنج عامل بر جن کی خدمات آموزشی اثر مستقیم و معنادار داشتند (P<0/001). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، برای بهبود کیفیت خدمات آموزشی آموزش و پرورش می توان برنامه های جهت افز و ارتقای مدیریت سازمان، ساختار سازمان، منابع انسانی، برنامه ریزی جامع و مدیریت کیفیت طراحی و اجرا کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 465

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 502 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 17
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    178-188
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    300
  • دانلود: 

    209
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف « بررسی وضعیت عوامل موثر بر ارتقاء فرهنگ نوآوری در ادارات و آموزشگاه های مقطع متوسطه نظری شهر تهران » می باشد که از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی است. مواد و روش ها: جامعه آماری شامل کلیه دبیران و کارکنان اداری مدارس دوره دوم متوسطه نظری دخترانه و پسرانه شهر تهران می باشند که بر اساس آخرین آمار سال 1397 شامل 9878 نفرمی باشند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شامل 42 گویه و 14 مولفه می باشد که با توجه به بکارگیری آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی از طریق روایی سازه ای مورد تأیید واقع شده است. پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ 911/0 محاسبه گردید. یافته ها: نتایج حاصل از اجرای پژوهش نشان داد، از 42 گویه اندازه گیری شده در پرسشنامه، ارزش ویژه 12 عامل بیشتر از یک است. از این رو، در مجموع با استفاده از چرخش متعامد از نوع وریماکس 12 عامل ( سازمان یادگیرنده، تعهد سازمانی، ابتکار، ریسک پذیری، هدایت، انسجام، حمایت مدیریت، هویت، فرهنگ پاسخگویی، نظام پاداش، تعارض و ارتباطات ) در 38 گویه استخراج شده است که در مجموع این 12 عامل بر روی هم 454/83 درصد از واریانس فرهنگ نوآوری را تبیین می کنند. نتیجه گیری: نتایج حاصل از اجرای آزمون ساختاری و مدل نهایی فرهنگ نوآوری نشان داد، بالاترین ضریب مسیر مربوط به مولفه سازمان یادگیرنده بوده با ضریب مسیر89/0 و در جایگاه دوم مولفه ابتکار با ضریب مسیر 84/0 و در جایگاه سوم مولفه ریسک پذیری قرار دارد با ضریب مسیر 81/0 و در جایگاه چهارم مولفه مدیریت تعارض با ضریب مسیر 79/0 قرار دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 300

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 209 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    189-197
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    498
  • دانلود: 

    582
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی توانبخشی شناختی بر کفایت اجتماعی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان تیزهوش انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی است و برای جمع آوری داده ها از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه آزمایش و یک گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر تیزهوش دوره اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند که از بین آنها، 40 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 60 دقیقه تحت آموزش توانبخشی شناختی قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل کفایت اجتماعی (فنلر و همکاران، 1990) و اضطراب اجتماعی (کانور و همکاران، 2000) بودند که در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون مورد استفاده قرار گرفتند. تجزیه وتحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامه از طریق نرم افزار spss-v23 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس و تحلیل کوواریانس چندمتغیره) انجام گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که مداخله به کار رفته در این پژوهش می توانند به طور معناداری باعث افزایش کفایت اجتماعی و کاهش اضطراب اجتماعی در دانش آموزان تیزهوش شد. نتیجه گیری: بنابراین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که برنامه توانبخشی شناختی می تواند به عنوان روشی مناسب در افزایش کفایت اجتماعی و کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان تیزهوش به کار رود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 498

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 582 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    198-214
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    368
  • دانلود: 

    420
چکیده: 

هدف: هدف از این تحقیق طراحی و تدوین الگوی شایستگی مدیران مدارس دوره ابتدایی در آموزش و پرورش استان مازندران بود. مواد و روش ها: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و براساس ماهیت داده ها تحقیق کمی و بر اساس روش گردآوری داده ها از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران مدارس دولتی دوره ابتدایی در استان مازندران بودکه 292 نفر به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته در زمینه ابعاد شایستگی بود. پایایی پرسشنامه از طریق روش آلفای کرونباخ 96/0 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از روشهای آمار توصیفی، تحلیل عاملی تاییدی، آزمون میانگین، آزمون آنالیز واریانس یکطرفه و توکی، آزمون تیِ تک نمونه ای، فریدمن و ویلکاکسون استفاده شده است. یافته ها: نشان داد که ابعاد شایستگی در بین مدیران مدارس ابتدایی نقش متفاوتی دارند. طبق آزمون فریدمن و ویلکاکسون بالاترین اولویت مربوط به مولفه بکارگیری قابلیت های مثبت خود و دیگران بود و تصمیمگیری، فعالیت های تیمی، مهارت های حرفه ای، مهارت های رهبری، مهارت های ارتباطی، تشویق نوع آوری وتغییر و ارتباط کاری به ترتیب در اولویت های بعدی قرار داشت. نتیجه گیری: با توجه به مقدار سطح معنی داری متغیرها ( بزرگتر از 05/0 ) نشان از مقبولیت متغیرها و پیروی از توزیع نرمال و استفاده از آزمون پارامتریک می باشد. بالاترین میانگین مربوط به متغیر ارتباط کاری (91/3) و کمترین میانگین مربوط به متغیر تشویق و نوآوری و تغییر (66/3)می باشد همچنین نتایج بدست آمده از مدل نهایی تحقیق نشان می دهد که میانگین عدد معناداری 42/.، آستانه معناداری بدست آمده از مدل نهایی تحقیق 0. 0001، میانگین انحراف استاندارد 517/.، میانگین خطای استاندارد 554/. و درجه تناسب مدل نهایی تحقیق برابر با 785/3 بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 368

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 420 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    215-230
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    235
  • دانلود: 

    440
چکیده: 

هدف: هدف از این پژوهش تدوین مدل ارتباطی بین هوش هیجانی و سبک رهبری مدیران با تعهد سازمانی کارکنان در شهرداریها می باشد. مواد و روش ها: جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران ارشد و کارکنان شهرداریهای کشور می باشند در پژوهش حاضرشهرداریهای تهران به عنوان بزرگترین شهر کشور و شهرداری بوشهر به عنوان یکی از شهرهای کوچک و متوسط کشور به عنوان جامعه در نظر گرفته شدند و از میان کارکنان و کارشناسان شهرداریهای مناطق مختلف تهران و بوشهر و همچنین ستاد مرکزی شهرداریهای این دو شهر 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند به علاوه 80 نفر نیز از مدیران شهرداریهای مذکور در نمونه انتخاب شدند. نمونه گیری با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انجام شد. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی وتوسعه ای است، از نظر جمع آوری اطلاعات یک روش پیمایشی و از نظر تحلیلی یک روش توصیفی– تبیینی است. در این تحقیق جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های هوش هیجانی سیبریا شرینگ، پرسشنامه چند عاملی رهبری باس و الیو و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمونهای T تک نمونه ای، تجزیه و تحلیل عاملی، واریانس یکطرفه، ال اس دی، تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزارهای آموس گرافیک نسخه21 و اس پی اس اس 21 استفاده شد. یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد اولا سبک رهبری غالب در شهرداریهای تحت مطالعه، سبک رهبری عملگرا است ثانیا هوش هیجانی مدیران از میزان بالای برخوردار است. از طرفی سبک رهبری عمل گرا با تعهد سازمانی کارکنان رابطه معنی داری دارد در حالیکه که بین سبک رهبری تحول گرا و بی خاصیت با تعهد سازمانی کارکنان رابطه معنی داری وجود ندارد. نتیجه گیری: بین هوش هیجانی مدیران و تعهد سازمانی کارکنان رابطه معنی دار است. از طرف دیگر بین سبک رهبری تحول گرا و هوش هیجانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد در حالی که بین متغیر سبک رهبری عملگرا و هوش هیجانی این رابطه معنی داری نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 235

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 440 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0