مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

412
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

616
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و رویکرد تلفیقی شناختی-گفتاری بر تنظیم هیجانی و تحمل پریشانی افراد مبتلابه لکنت

صفحات

 صفحه شروع 239 | صفحه پایان 252

چکیده

 سابقه و هدف: به منظور کاهش هیجانات و افزایش تحمل پریشانی در افراد مبتلابه لکنت, رویکردهای متعددی پیشنهاد شده است که ازجملهآن ها می توان بهطرحواره درمانی و رویکرد تلفیقی شناختی-گفتاری اشاره کرد. هدف از این مطالعهمقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و رویکرد تلفیقی شناختی-گفتاری بر تنظیم هیجانی و تحمل پریشانی افراد مبتلابه لکنت بود. مواد و روش ها: مطالعهحاضر پژوهشی نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و آزمون پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمام افراد مبتلابه لکنت با محدوده سنی 18 تا 30 سال در شهر سبزوار بود. نمونه آماری شامل 30 نفر از افراد مبتلابه لکنت بودند که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 10 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش طرحواره درمانی در 12 جلسه 90 دقیقه ای و گروه آزمایش تلفیقی شناختی-گفتاری در 12 جلسه 60 دقیقه ای تحت درمان قرار گرفتند, درحالی که گروه کنترل هیچ درمانی را دریافت نکرد. ابزارهای مطالعه پرسش نامه تنظیم هیجانی گراس و جان (2003)وپرسش نامه تحمل پریشانیسیمونز و گاهر (2005) بودند که در هر سه گروه در مراحل پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری اجرا شدند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد دو طرحواره درمانی و رویکرد تلفیقی شناختی-گفتاری بر تنظیم هیجانیوتحمل پریشانی افراد مبتلابه لکنت تأثیر معنی داری دارد (05/0P<). نتیجه گیری: نتایج حاکی از این بود که هیچ یک از درمان ها نسبت به دیگری برتری نداشت و تنها رویکرد تلفیقی شناختی-گفتاری در شاخص تحمل پریشانی مؤثرتر بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فرزین فر، کاظم، نجات، حمید، دوستکام، محسن، و توزنده جانی، حسن. (1399). مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و رویکرد تلفیقی شناختی-گفتاری بر تنظیم هیجانی و تحمل پریشانی افراد مبتلابه لکنت. مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)، 27(4 (مسلسل 98) )، 239-252. SID. https://sid.ir/paper/413219/fa

    Vancouver: کپی

    فرزین فر کاظم، نجات حمید، دوستکام محسن، توزنده جانی حسن. مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و رویکرد تلفیقی شناختی-گفتاری بر تنظیم هیجانی و تحمل پریشانی افراد مبتلابه لکنت. مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)[Internet]. 1399؛27(4 (مسلسل 98) ):239-252. Available from: https://sid.ir/paper/413219/fa

    IEEE: کپی

    کاظم فرزین فر، حمید نجات، محسن دوستکام، و حسن توزنده جانی، “مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و رویکرد تلفیقی شناختی-گفتاری بر تنظیم هیجانی و تحمل پریشانی افراد مبتلابه لکنت،” مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)، vol. 27، no. 4 (مسلسل 98) ، pp. 239–252، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413219/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button