مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

272
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

513
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش شکوفایی بر اضطراب، استرس و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال 1398

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 75

چکیده

 مقدمه: شکوفایی انسان یکی از موضوعات مهمی است که امروزه روانشناسی مثبت مدنظر قرار داده است. از این رو, بررسی شکوفایی و متغیرهای مرتبط با آن می تواند در کاهش اضطراب, استرس و افسردگی کمک کننده باشد. لذا هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش شکوفایی بر اضطراب, استرس و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل می باشد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر, کاربردی و از نوع نیمه­ تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری, کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل بودند. تعداد 38 نفر که نمره یک انحراف استاندارد پایین تر از میانگین در پرسشنامه شکوفایی بدست آوردند, به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب و به دو گروه تقسیم شدند. شرکت­ کنندگان قبل از اجرای مداخلات پرسشنامه های اضطراب, استرس و افسردگی را تکمیل کردند. سپس, گروه آزمایش تحت آموزش شکوفایی قرار گرفت. در نهایت هر دو گروه پس آزمون را انجام دادند. داده ها توسط آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد بین دو گروه در متغیرهای اضطراب (983/10=F و 002/0=p), استرس (174/9=F و 005/0=p) و افسردگی (252/4=F و 047/0=p) پس از اجرای مداخله تفاوت معنی داری وجود دارد. بدین معنی که آموزش شکوفایی باعث کاهش اضطراب, استرس و افسردگی در گروه آزمایش شد (05/0>p). نتیجه گیری: می توان گفت استفاده از آموزش شکوفایی باعث کاهش استرس, اضطراب و افسردگی دانشجویان شده و از این رو می توان از این آموزش در جهت کاهش این متغیرها بهره برد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اصغری سلیمانی، معصومه، خان محمدی، ارسلان، عباسی اسفجیر، علی اصغر، و صادقی، جمال. (1399). اثربخشی آموزش شکوفایی بر اضطراب, استرس و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال 1398. سلامت جامعه، 14(3 )، 65-75. SID. https://sid.ir/paper/413601/fa

    Vancouver: کپی

    اصغری سلیمانی معصومه، خان محمدی ارسلان، عباسی اسفجیر علی اصغر، صادقی جمال. اثربخشی آموزش شکوفایی بر اضطراب, استرس و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال 1398. سلامت جامعه[Internet]. 1399؛14(3 ):65-75. Available from: https://sid.ir/paper/413601/fa

    IEEE: کپی

    معصومه اصغری سلیمانی، ارسلان خان محمدی، علی اصغر عباسی اسفجیر، و جمال صادقی، “اثربخشی آموزش شکوفایی بر اضطراب, استرس و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال 1398،” سلامت جامعه، vol. 14، no. 3 ، pp. 65–75، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413601/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button