Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

399
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

527
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و اعتباریابی مدل شایستگی برای توسعه آموزش مبتنی بر شایستگی در رشته کارشناسی پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 570 | صفحه پایان 584

چکیده

 آموزش استاندارد مبتنی بر شایستگی بر مفهوم جامع آموزش که اعطای دانش را با پرورش توانایی و بهبود کیفیت ادغام می کند, استوار است. مطالعه حاضر باهدف طراحی و اعتباریابی مدل شایستگی برای توسعه آموزش مبتنی بر شایستگی در رشته کارشناسی پرستاری و با رویکرد اکتشافی متوالی انجام شد. بخش کیفی با مشارکت 35 نفر از خبرگان پرستاری از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته و به روش نمونه گیری هدفمند انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها به شیوه تحلیل مضمون با مدل آتراید-استرلینگ صورت گرفت. تایید روایی در بخش کیفی, از طریق راهبردهای گوبا و لینکلن؛ و سنجش پایایی از طریق پایایی بازآزمون و پایایی بین دو کدگذار ارتقای یافت. بخش کمی به روش پیمایشی با ابزار پرسشنامه (با شاخص کل روایی محتوایی 93/. ) و با نظرسنجی از 300 خبره پرستاری به روش نمونه گیری غیر احتمالی انجام شد. نهایتا داده ها از طریق تحلیل عاملی تاییدی با نرم افزار SPSS وSmart PLS آنالیز و مدل نهایی تایید شد. نتایج نشان داد که مدل مطلوب شایستگی پرستاری شامل 9 مضمون فراگیر است. در این میان شایستگی های رهبری و مدیریتی با بار عاملی 89/. از بیشترین اثر تبیین کنندگی در این مدل برخوردار بودند. سپس به ترتیب شایستگی های اجتماعی و فرهنگی؛ بین حرفه ای و جهانی؛ آموزشی و پژوهشی هرسه با بار عاملی 87/.؛ شایستگی های بین فردی و ارتباطی با بار عاملی 86/.؛ شایستگی های فناوری اطلاعات و مدیریت دانش با بار عاملی 82/.؛ شایستگی های فردی با بار عاملی 81/.؛ شایستگی های حرفه ای و تخصصی با بار عاملی 79/. و شایستگی های اخلاقی و رفتاری با بار عاملی 75/. در مرتبه های بعدی قرار گرفتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موقر، مهناز، یارمحمدیان، محمدحسین، و جلیلی، زهرا. (1400). طراحی و اعتباریابی مدل شایستگی برای توسعه آموزش مبتنی بر شایستگی در رشته کارشناسی پرستاری. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 12(2 )، 570-584. SID. https://sid.ir/paper/413629/fa

    Vancouver: کپی

    موقر مهناز، یارمحمدیان محمدحسین، جلیلی زهرا. طراحی و اعتباریابی مدل شایستگی برای توسعه آموزش مبتنی بر شایستگی در رشته کارشناسی پرستاری. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1400؛12(2 ):570-584. Available from: https://sid.ir/paper/413629/fa

    IEEE: کپی

    مهناز موقر، محمدحسین یارمحمدیان، و زهرا جلیلی، “طراحی و اعتباریابی مدل شایستگی برای توسعه آموزش مبتنی بر شایستگی در رشته کارشناسی پرستاری،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 12، no. 2 ، pp. 570–584، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413629/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا