مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

617
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

751
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین نقش خلاقیت هیجانی و عملکردهای نوروسایکولوژیک در پیشبینی تفکرانتقادی

صفحات

 صفحه شروع 112 | صفحه پایان 118

چکیده

 زمینه: د انش آموزان تیزهوش به عنوان سرمایه های مهم انسانی د ر د نیا شناخته می شوند. بررسی عوامل موثر بر سبک تفکر این افراد بسیار مهم است. بر این اساس پژوهش حاضر با هد ف تعیین نقش خلاقیت هیجانی و عملکرد های نوروسایکولوژیک د ر پیش بینی تفکرانتقاد ی د انش آموزان تیز هوش صورت گرفته است. روش کار: روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه د انش آموزان مقطع متوسطه د وره د وم مد ارس تیزهوش شهرستان رشت د ر سال تحصیلی 1398-1397 بود ند که از بین آنان به روش نمونه گیری د ر د سترس تعد اد 120 نفر انتخاب شد ند. به منظور گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه خلاقیت هیجانی, آزمون ویسکانسین, مقیاس هوشی وکسلر برای کود کان و پرسشنامه تفکر انتقاد ی استفاد ه شد. د اد ه های جمع آوری شد ه با استفاد ه از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه و با استفاد ه از نرم افزار SPSS ویرایش 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل یافته ها نشان د اد که بین خلاقیت هیجانی (و مولفه های آن) و عملکرد های نوروسایکولوژیک (عملکرد د ر آزمون ویسکانسین, واژگان و فراخنای ارقام) با تفکر انتقاد ی د ر د انش آموزان تیز هوش رابطه مثبت و معناد اری وجود د اشت (01/0> P). نتایج رگرسیون چند گانه نشان د اد که خلاقیت هیجانی و عملکرد های نوروسایکولوژیک 37 د رصد توانایی پیش بینی واریانس تفکر انتقاد ی د انش آموزان تیزهوش را د ارند. نتیجه گیری: نتایج حاصله بر لزوم ارائه برنامه های آموزشی مبتنی بر خلاقیت هیجانی و کارکرد های نورسایکولوژیک به منظور افزایش تفکر انتقاد ی تاکید د ارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، تینا، حسین زاده، یزدان، و سالمی خامنه، علیرضا. (1397). تعیین نقش خلاقیت هیجانی و عملکردهای نوروسایکولوژیک در پیشبینی تفکرانتقادی. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، 36(2 )، 112-118. SID. https://sid.ir/paper/41387/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی تینا، حسین زاده یزدان، سالمی خامنه علیرضا. تعیین نقش خلاقیت هیجانی و عملکردهای نوروسایکولوژیک در پیشبینی تفکرانتقادی. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران[Internet]. 1397؛36(2 ):112-118. Available from: https://sid.ir/paper/41387/fa

    IEEE: کپی

    تینا محمدی، یزدان حسین زاده، و علیرضا سالمی خامنه، “تعیین نقش خلاقیت هیجانی و عملکردهای نوروسایکولوژیک در پیشبینی تفکرانتقادی،” مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، vol. 36، no. 2 ، pp. 112–118، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/41387/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button