مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

329
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

168
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش ارتباط مؤثر و تفکر انتقادی بر خودتنظیمی هیجانی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان بجنورد در سال 1398

صفحات

 صفحه شروع 24 | صفحه پایان 35

چکیده

 مقدمه: تداوم روابط بین فردی سالم و پویا نیازمند یادگیری مهارت های اجتماعی است. هدف پژوهش حاضر, مقایسه اثربخشی آموزش ارتباط مؤثر و تفکر انتقادی بر خودتنظیمی هیجانی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان بجنورد بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون, پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری, کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر بجنورد در سال تحصیلی 98-1397 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای, 45 نفر انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه 15 نفره قرار گرفتند. گروه آزمایش, در 8 جلسه 90 دقیقه ای (هفته ای یک جلسه) آموزش مهارت های ارتباط مؤثر و 8 جلسه 90 دقیقه ای (هفته ای یک جلسه) آموزش تفکر انتقادی شرکت کردند. در گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. پرسش نامه های اضطراب اجتماعی نوجوانان LaGerca و همکاران (1998) و خودتنظیمی عاطفی Marschark و همکاران (2004) قبل و بعد از اجرای مداخله در مورد آن ها اجرا شد. داده ها با استفاده از آنالیز کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد در مقایسه درون گروهی, دو روش آموزش مهارت های ارتباط مؤثر و آموزش تفکر انتقادی موجب افزایش خودتنظیمی هیجانی و کاهش اضطراب اجتماعی در مرحله پس آزمون شدند (05/0p<) و بین اثربخشی این دو روش آموزشی تفاوت معنی داری وجود نداشت (05/0p>). نتیجه گیری: بنا بر نتایج پژوهش حاضر, می توان آموزش مهارت های ارتباط مؤثر و آموزش تفکر انتقادی را به عنوان روشی کارآمد در افزایش خودتنظیمی هیجانی و کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه دارای این مشکلات توصیه نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قدوسیان، بتول، شریفی، طیبه، چرامی، مریم، و جاجرمی، محمود. (1401). مقایسه اثربخشی آموزش ارتباط مؤثر و تفکر انتقادی بر خودتنظیمی هیجانی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان بجنورد در سال 1398. سلامت جامعه، 16(2 )، 24-35. SID. https://sid.ir/paper/992966/fa

    Vancouver: کپی

    قدوسیان بتول، شریفی طیبه، چرامی مریم، جاجرمی محمود. مقایسه اثربخشی آموزش ارتباط مؤثر و تفکر انتقادی بر خودتنظیمی هیجانی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان بجنورد در سال 1398. سلامت جامعه[Internet]. 1401؛16(2 ):24-35. Available from: https://sid.ir/paper/992966/fa

    IEEE: کپی

    بتول قدوسیان، طیبه شریفی، مریم چرامی، و محمود جاجرمی، “مقایسه اثربخشی آموزش ارتباط مؤثر و تفکر انتقادی بر خودتنظیمی هیجانی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان بجنورد در سال 1398،” سلامت جامعه، vol. 16، no. 2 ، pp. 24–35، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/992966/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button