مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

251
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

501
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای واکنش های توجیهی دانشجویان به موقعیت های عمل نوع دوستانه: آزمون میزان بسندگی مدل های بندورا و شالوی

صفحات

 صفحه شروع 231 | صفحه پایان 248

چکیده

 اینکه ما خود را «کمتر شر» یا «قدیس تر» بدانیم, دو مقوله ی متفاوت در ارزیابی عمل اخلاقی است که انگیزش و میزان کامیابی در هر یک متفاوت است. تحقیق حاضر بر آن است تا پس از مرور مکانیزم های توجیهی در چهار موقعیت واقعی که متضمن عمل نوع دوستانه است, بسندگی مدل های فعلی سنخ شناسی توجیه معطوف به عدم درگیری اخلاقی را از لحاظ شمول بیازماید. این تحلیل, با هدف وضوح بخشیدن به رفتارهای پیچیده ی کنشگر اخلاقی و تسهیل کردن داوری اخلاقی در یک فضای تحلیلی تر و همچنین محک خوردن مدل های رایج در زمینه ی طبقه بندی اقسام توجیه در دو موقعیت «کمتر شر بودن» و «قدیس تر» بودن انجام شده است. شرکت کنندگان پژوهش 71 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه شیراز بودند که به شیوه ی در دسترس انتخاب شدند. به منظور ارزیابی نحوه ی واکنش شرکت کنندگان به موقعیت هایی که مستلزم عمل نوع دوستانه است, چهار موقعیت واقعی عمل نوع دوستانه طراحی شد. پاسخ ها و توجیه های ارائه شده در صورت همکاری نکردن با طرح نوع دوستانه, مورد تحلیل محتوای جهت دار قرار گرفت. در مواجهه با طرح های نوع دوستانه, سنخ بعضی از توجیهاتی که افراد به عنوان دلیل امتناع می آوردند مطابق با مکانیزم های اشاره شده در پیشینه بود؛ علاوه برآن دو دسته توجیه نیز وجود داشت که با مقولات موجود در پیشینه قابل فهم نبود. این دو دسته مطابق با مضامین محوری شان, توجیه خود-اولویت مدار و توجیه دیگر-اولویت مدار نام گذاری شد. نتایج متضمن تاییدی بر تفکیک مورد نظر کلین و اپلی در انگیزش معطوف به کمتر شر بودن و انگیزش معطوف به قدیس تر بودن بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اعتماد، جلیل، جوکار، بهرام، و دباغ، حسین. (1398). تحلیل محتوای واکنش های توجیهی دانشجویان به موقعیت های عمل نوع دوستانه: آزمون میزان بسندگی مدل های بندورا و شالوی. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 12(1 )، 231-248. SID. https://sid.ir/paper/414334/fa

    Vancouver: کپی

    اعتماد جلیل، جوکار بهرام، دباغ حسین. تحلیل محتوای واکنش های توجیهی دانشجویان به موقعیت های عمل نوع دوستانه: آزمون میزان بسندگی مدل های بندورا و شالوی. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی[Internet]. 1398؛12(1 ):231-248. Available from: https://sid.ir/paper/414334/fa

    IEEE: کپی

    جلیل اعتماد، بهرام جوکار، و حسین دباغ، “تحلیل محتوای واکنش های توجیهی دانشجویان به موقعیت های عمل نوع دوستانه: آزمون میزان بسندگی مدل های بندورا و شالوی،” مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، vol. 12، no. 1 ، pp. 231–248، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414334/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button