Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

201
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

442
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش گروهی درمان طرحواره هیجانی بر باورهای فراشناختی دانشجویان دارای نشانههای هراس اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

صفحات

 صفحه شروع 76 | صفحه پایان 85

چکیده

 مقدمه: باورهای فراشناختی با اشکال مختلف آسیب‍ شناسی روانی در اختلال هراس اجتماعی در ارتباط می‍ باشند که لزوم ارائه مداخلات روان شناختی به افراد دارای نشانه‍ های هراس اجتماعی را ضروری می نماید. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی درمان طرحواره هیجانی بر باورهای فراشناختی دانشجویان دارای نشانه‍ های هراس اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش نیمه­ آزمایشی بر روی کلیه دانشجویان دارای هراس اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 99-1398 انجام شد. تعداد 30 دانشجو دارای نمره برش 40 در پرسشنامه فوبی اجتماعی Connor و همکاران, و مطابق با ملاک‍ های DSM-5 که تشخیص اختلال هراس اجتماعی را دریافت کردند, به روش نمونه‍ گیری خوشه‍ ای چندمرحله‍ ای انتخاب و به صورت تصادفی ساده در گروه­ های‍ آزمایش و گواه (15 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. هر دو گروه پرسشنامه باورهای فراشناختیWells و Cartwright-Hatton را تکمیل کردند. پس از 8 جلسه درمان طرحواره هیجانی در گروه آزمایش, مجدداً پرسشنامه­ ها توسط گروه‍ ها تکمیل گردید. داده ها توسط آزمون­ های تحلیل کواریانس چندمتغیره و تک‍ متغیره تحلیل شدند. یافته‍ ها: میانگین و انحراف معیار نمره باورهای فراشناختی در مرحله پیش‍ آزمون بین گروه آزمایش (17/6± 20/67) و گروه گواه (07/6± 06/67) تفاوت معنی‍ داری نداشت, ولی میانگین و انحراف معیار این نمره در پس‍ آزمون بین گروه­ های آزمایش (35/4± 60/45) و گواه (86/6± 40/67) اختلاف معنی‍ داری نشان داد (001/0=p). نتیجه‍ گیری: با توجه به کارآیی درمان طرحواره هیجانی بر کاهش باورهای فراشناختی افراد دارای نشانه‍ های هراس اجتماعی, استفاده از این روش درمانی در بهبود باورهای فراشناختی دانشجویان دارای هراس اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عبدالهیان، سعید، رضایی، اکبر، جلیلی شیشوان، علی، و محب، نعیم. (1399). اثربخشی آموزش گروهی درمان طرحواره هیجانی بر باورهای فراشناختی دانشجویان دارای نشانههای هراس اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. سلامت جامعه، 14(3 )، 76-85. SID. https://sid.ir/paper/414572/fa

    Vancouver: کپی

    عبدالهیان سعید، رضایی اکبر، جلیلی شیشوان علی، محب نعیم. اثربخشی آموزش گروهی درمان طرحواره هیجانی بر باورهای فراشناختی دانشجویان دارای نشانههای هراس اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. سلامت جامعه[Internet]. 1399؛14(3 ):76-85. Available from: https://sid.ir/paper/414572/fa

    IEEE: کپی

    سعید عبدالهیان، اکبر رضایی، علی جلیلی شیشوان، و نعیم محب، “اثربخشی آموزش گروهی درمان طرحواره هیجانی بر باورهای فراشناختی دانشجویان دارای نشانههای هراس اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تبریز،” سلامت جامعه، vol. 14، no. 3 ، pp. 76–85، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414572/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا